måndag, november 3

Måndag

Jag är inte rasist på ngt sätt, tvärtom, men jag håller med om att man faktiskt i viss mån får ta seden dit man kommer.

Som utlandssvensk så får jag finna mig i att folk tycker att jag skall bete mig som en spanjor och inte svensk i olika sammanhang, de förstår att det finns olikheter men när jag valt att leva i deras land så är det deras beteende som gäller som mall och inte mitt.

Självklart skall man behålla både traditioner och tankesätt från sina ursprungsländer men man kan inte kräva att andra skall anpassa sig till ngt som inte är ”naturligt” för dem.

Det är lite som när man delar en lägenhet med ngn, den som har kontraktet har störst bestämmanderätt vilken färg väggarna skall ha.

Och det är inte att vara rasist att tycka att man måste försöka anpassa sig, man kan inte leva ett liv i ett nytt land med sina egna regler.

Sedan kan jag ju tycka att man inte behöver bete sig som en rabiat galning a la Hamilton som reaktion på det man tycker är fel.


Banne mig om inte USA har gått om Sverige när det gäller att vara mest PK, jag talar inte om aborter utan om Obama.

Hur kan man gå så långt när man är lika utslätat som en chokladfärgad Barbieman? Han har inga åsikter direkt, han håller med alla, och slickar alltid rätt arsle.

Mannen är behaglig att se och höra på med sin mjuka röst, men det krävs lite mer för att vara en bra politiker.

Jag tycker det är synd att det anses vara så hotande med en kvinna som president, det hade varit lite mer banbrytande i ett land som USA än att rösta fram en svart man med sängkammarröst.

Men, men, Landet ifråga är väl inte berömt för att rösta fram de bästa utan snarare de som har mest polerad image.

Inga kommentarer: