lördag, mars 17

Äktenskapet och Kyrkan

Tydligen så får vi lov att gifta oss i kyrkan nu, och det är väl rätt käckt antar jag men jag undrar hur mkt det egentligen förändrar? De som anser att homosexualitet är en abnormitet och emot bibeln kommer förmodligen att fortsätta tycka det och dessutom försöka sätta press på de som inte vill viga oss.

Det jag funderar över är hur många av dem som vill gifta sig i kyrkan gör det för att sas få ett ok av Gud? Eller om det bara är känslan av att glida ner för mittgången medan ngn skraltig organist spelar bröllopsmarchen.

Själv tillhör jag nog de sistnämda, visst jag skulle gärna gifta mig i kyrkan men inte för att få det där stora okejet, inte när jag vet att det finns så många som anser att jag är en styggelse, det där föraktet färgar faktiskt ens bild av vad som är rätt och fel så även om jag VET att jag är lika mkt värd som de heterosexuella så kan ibland känslan dyka upp att kanske trots allt ändå inte, och det beror inte på sviktande självkänsla utan mer pga hjärntvätt. För de heterosexuella har ett övertag iom att deras ”äktenskap” är mkt gammalt och traditionsbundet medan vi homosexuella inte har så mkt att falla tillbaka på när det gäller det, utan det är ny mark som måste gås in och det lär ta ett bra tag innan traditionen sas säga sitter där i ryggmärgen.

Dessutom så tycker jag att kyrkan gör som den alltid gjort, den ger med ena handen och tar med den andra, i det här fallet när det gäller ordet äktenskap, det skall endast omfatta män och kvinnor, inte samkönade förhållanden. I mina öron blir det lite som när ngn påstår sig vara fördomsfri och säger att homoseuella är lika mkt värda men han/hon vill inte ha dem i sin närhet....lite som om jag skulle säga att negrer är lika mkt värda men jag vill inte ha dem i mitt bostadsområde, visst låter jag rasistisk trots mitt intygande om motsatsen.

Så visst är det ett lovvärt steg av kyrkan men jag tycker ändå samtidigt att de inte gör en enda rörelse framåt.

Det som fascinerar mig med motståndarna är att de endast anser att homosexuella skall följa reglerna i bibeln, dvs vi är syndiga och skall helst stenas till döds, men allt det andra som sker i dagens samhälle, sex innan äktenskapet, otrohet, skilsmässor, moralistk förfall som enligt bibeln är lika hemskt är enligt dessa människor en helt annan sak....deras logik haltar betänkligt, jag har många gånger försökt att få svar på de där frågorna varför jag är så mkt värre än ngn som skiljer sig, är otrogen, stjäl ngt etc men de lyckas aldrig ge mig ett svar som låter genomtänkt utan endast det står i bibeln...

Därför tror jag inte att jag kommer att gifta mig i kyrkan trots att den blivit så modern och framåtskridande, så länge ordet äktenskap inte innefattar det jag och min man har ingått så får det vara för min del, för i mina ögon så är jag negern som inte är välkommen i grannskapet....så jag fortsätter att planera mitt alternativa bröllop där ordet äktenskap även gäller mig och min blivande man

Några som dock lär jubla är de som arrangerar och fixar bröllop, en ny grupp att blåsa på pengar......

3 kommentarer:

Anonym sa...

För min del har jag överhuvudtaget svårt att förstå mig på det stora med att gifta sig. Sorry. Jag tycker det stora steget har man redan tagit när man väljer att leva tillsammans.
Vi kommer definitivt INTE att gifta oss i kyrkan. Om vi gifter oss överhuvudtaget.

MB sa...

Asta: Det är väl mest ett sätt att verkligen visa att man hör ihop antar jag som ligger bakom de flesta bröllop

Anonym sa...

Det är det jag menar när jag säger att man tagit det steget när man flyttar ihop och väljer att leva tillsammans. Jag tycker liksom äktenskapet inte tillför så mycket där. För vår del är vi så trista att vi väljer mellan att skriva ett testamente och att gifta oss. Vi vet ju redan att vi gillar varandra och vi bor redan tillsammans.