onsdag, oktober 24

Electric Dreams

Apropå robotar och känslor, för många år sedan så läste jag en bok av Tanith Lee som heter Jungfrun som älskade Silver (The Silver metal lover) En helt ljuvlig historia om kärlek och en i omvärlden helt omöjlig partner.



I dagens läge så tror jag inte det skulle vara ngn större hit med en robot-lover men med tanke på vår utveckling så tvivlar jag inte en sekund på att om några hundra år så är vi där, å andra sidan så är jag lika övertygad om att vi själva är mer eller mindre mekaniserade. Både på gott och ont, redan idag är ju många av våra fysiska hjälpmedel så avancerade att man häpnar.
Tyvärr tror jag också att med vår utveckling följer mindre mänsklighet och empati.
Redan idag ser vi ju hur allt mindre empatiska vi blir trots att vi så idogt försöker intala oss motsatsen genom alla dessa kampanjer om att rädda ngn i tredje världen. Jag tror även tyvärr att vi kommer att delas upp i två läger, de som kan och har råd, och de som lever i total misär. Lite som i Neuromancer och resten av trilogin av William Gibson.




En annan bok jag läste för länge sedan var en bok som handlade om att mänskligheten levde så isolerat ifrån varandra att vi till slut dog ut, den enda kontakt vi hade med varandra var genom stora bildskärmar i våra totalt datoriserade hem. Ett skrämmande perspektiv som inte är så långt borta kanske? Vi blir ju trots allt mer och mer benägna att kommunicera via datorer och div hjälpmedel istället för att träffas över en kopp kaffe och skvallra bort en stund.
Jag tror iofs att jag skulle älska att leva i framtiden med alla dess möjligheter, inte för att jag är teknikälskare, utan för att det skulle finnas hjälpmedel för vad man än önskade, och kanske möjligheten att kunna förändra sig från dag till dag som jag läste i en annan bok. För mig som ofta tröttnar snabbt på saker skulle det vara rena himmelriket, likaså att slippa umgås med folk då jag faktiskt i perioder avskyr allt vad social kontakt heter…Men en sak som jag faktiskt funderar över, varför har alla superhjältar alltid så konstiga dräkter?



De är ju inte direkt praktiska om man säger så, utan snarare gjorda för att framhäva varenda litet bröst och bula de ligger inne med, de är nästan alltid utan undantag mkt snygga och sexiga…
Nu vet jag ju inte hur ni är, men nog sjutton kollar jag in bulan på både Batman och Superman ;-)


Och detta funderar jag på pga att varje kväll så sitter jag som en äkta nörd och kollar på Fantastic Four, X-Men och Spiderman på Canal Plus barnkanal ;-))


Btw, vad tycker ni om min tjusiga superhjältebild ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

hörru, ha en härlig fredag nu mannen...!!*visst lät det coolt...??*S*...eller kanske bara töntigt...*hehe*..men jag bjuder på det, man måste inte alltid va så himla cool...

kram!!

MB sa...

Kirsi: Detsamma till dig ;-)