torsdag, december 20

Skida mellan Paris-Dakar

Ännu ett fall av den där jakten på total jämlikhet oavsett konsekvensen…

Nu kanske jag är hemsk, men för mig blir det ungefär samma resultat som om man skulle anställa ngn som är blind till att läsa kartan i Paris- Dakar Rallyt. Dvs helt uppåt väggarna!

Nog för att den svenska sjukvården är dålig, men man behöver ju inte göra den sämre.

En sjuksköterska som är hörselskadad går miste om enormt mkt info när det gäller patientstatus, om de andas dåligt, om de talar med brytning eller dialekt, missar antydningar osv …

Nog är det bra att man försöker trots sitt handikapp, men det är ungefär som om jag skulle kräva att bli uttagen till landslaget i skidåkning trots mina taskiga leder… och sedan inte fatta varför jag inte får vara med och leka.

Visst skall man anpassa arbetsplatser så långt det går för människor, men inte på bekostnad av andra människors hälsa.

Det jag tycker är lite konstigt är att tjejen inte är medveten om sina begränsningar och tänkte efter innan, eller blev tillsagd innan hon startade sin utbildning?

Jag tycker det är superbra att man som handikappad försöker jobba så normalt som möjligt, men i sådana här fall så kan det ju inte vara skoj att gå en lång utbildning och sedan sitta med specialanpassade uppgifter därför att man inte klarar av den viktigaste biten i sitt jobb.

Man måste ju om ngt verkligen känna sig handikappad då?

Men om hon trots allt får jobb som sköterska så vill inte jag träffa på henne…

I en situation där man är sjuk och utsatt så vill jag nog att mina signaler skall kunna tolkas så korrekt det går även om jag skulle vara helt väck av div sjukdomar…

Och får hon jobb då kräver jag att få bli skidåkare i landslaget!

Inga kommentarer: