måndag, januari 21

Skrota Vigselrätten!

Debatten om huruvida homsar skall få gifta sig i kyrkan eller ej går tydligen högt ;-)

Det som förundrar mig en smula är varför ingen överhuvudtaget har tänkt på ett tredje alternativ?

Som här i Spanien: Är man homosexuell får man inte gifta sig i kyrkan men, den kyrkliga vigseln betyder å andra sidan inte ett smack utan är bara en dekorativ utsmyckning.

Det är den borgerliga som är juridiskt bindande. Vilket innebär att här så gifter sig alla både borgerligt och kyrkligt, ifall man är hetero vill säga ;-)

Och precis som i Sverige så gifter sig inte folk i kyrkan pga av sin religion utan pga av partajandet och presenterna, och givetvis i viss mån för känslan.

Så istället för att tvinga kyrkan att viga i Sverige så kanske det vore bättre att ta ifrån dem rättigheten att viga, dvs att vigseln är juridiskt bindande.

Det kyrkfolk som är för homovigslar kunde fortsätta viga oss medan de som är emot tryggt kunde fortsätta neka. Men det skulle inte ha samma juridiska betydelse längre utan mer handla om en vacker tillställning.

Jag hade gärna gift mig i en kyrka men inte med vetskapen om att prällen som stod framför mig kanske vore tvingad.

För om man nu är djupt religiös så kan jag förstå att man är emot vissa saker. Men då måste man även vara emot allt det andra som fördöms i bibeln vilket många idag inte är. Men å andra sidan så tror jag inte att alla som jobbar i kyrkan är så religiösa alla gånger ;-)

Inte om man skall döma efter att de anser andra saker vara ok som i bibeln är belagt med dödsstraff ;-))

Men det kanske är det berömda nålsögat som hindrar dem…

Det som jag tycker är lite lustigt är att många kristna inte verkar se oss som människor som behöver både få och ge kärlek, utan allt handlar om synd. Medan de envist säger att gud har skapat oss alla till vad vi är, och det måste ju betyda att gud visste vad han gjorde när han gjorde mig till bög, eller menar de att gud gör misstag ;-))

Men men… att resonera med en djupt religiös är som att hälla vatten på en gås många gånger, logik är inte det som utmärker dem…

Inga kommentarer: