måndag, februari 25

Språk; En Klassmarkör!

Satt igår kväll och tittade på Miss Marple and the body in the library av Agatha Christie.

Efter tag började jag fundera på vilken enorm markör språket är för att visa vilken klass man tillhör. Speciellt i UK där det är mkt svårt att kunna göra en klassresa språkmässigt utan att avslöja varifrån man kommer.

Själv erkänner jag villigt att jag är en snobb av stora mått när det gäller språk och att bedöma den som pratar resp skriver.

Det handlar egentligen inte så mkt om vilka ord man använder utan mer om hur man använder dem. För mig blir det extra tydligt när man läser bloggar.

För ett tag sedan så var jag inblandad i en argumentation på en modeblogg och en av kommentatorerna försökte ideligen ta ner mig på jorden genom olika tillmälen, den enda effekt det hade var att jag avfärdade tjejen som outbildad och mindre intelligent just pga hennes språk och hur hon klarade av att använda det skriftligt.

Kanske inte språket är så avslöjande i Sverige som det en gång var men jag tror inte det beror på att vi alla har gått och blivit lika, snarare att vi har blivit hjärntvättade att tro att det är fult att vara olika. Trots den massiva hjärntvätten så finns det fortfarande små markörer som benhårt särskiljer folk åt.

När jag arbetade på ett statligt verk så fick vi ibland in förfrågningar eller överklagningar på olika beslut som fattats och det hemska är att de som kunde uttrycka sig fick en mkt mer positiv behandling än de som saknade talang för att skriva. Det fanns till och med de i personalen som skrattade rått när de upptäckte stavfel och andra misstag. Jag tillhörde dock inte dessa!

Till skillnad från Liza så tror jag att dagens unga har blivit så dumma så de tror att det enda viktiga här i livet är att bli ngt.

Man märker det på den alltmer ytliga fixeringen som råder, har du en väska från LV så är du ngt, lyckas du hamna i tv i ngn dokusåpa så anses du vara stjärna osv.

Och jag tror det är pga dagens skola. När jag läser om den, och vad eleverna inte längre behöver lära sig så blir jag ledsen och rädd. På bara 20 år så har skolan förändrats enormt, tyvärr inte till det bättre!

Idag verkar det som om det finns ursäkter för allt. Tro nu inte att jag sitter i en glasbubbla och inte vet ngt om dagens skola. Jag har unga släktingar som går i den och det de får lära sig idag är inte i närheten av det jag fick lära mig när jag var i den åldern.

Skolan verkar allt mer vara en förvaringsplats istället för en plats där man skall ge unga människor kunskap som skall räcka hela livet.

Dåliga beteenden ursäktas med ursprung, ADHD, inkompetenta lärare osv.

Mkt sällan pratas det om att det är skolans regler och pedagogik som har urartat till att bli ett skämt.

Men om man lär en hel generation att de bara har rättigheter men inte behöver uppfylla några krav hur kommer då framtiden att bli?

Så unga idag lär sig att man kan hota och stämma sig till det man vill ha, utan att ens skänka en tanke till att saker och ting kanske beror på dem själva.

Sedan är jag även kritisk till föräldrarnas roll i det hela. Det verkar som om de vältrar över allt ansvar på andra, dvs skola, dagis och andra förvaringsplatser.

Själva så är de upptagna med att förverkliga sig själva på div kurser.

Har insikten om att barn är ett ansvar som man har under många år totalt försvunnit? Och att som förälder har man det största ansvaret av alla för att lära barnet både respekt, självkänsla och ödmjukhet.

Det handlar inte om att vara hård mot barn, men att lära dem att det finns fler än en person som är viktig i tillvaron.

Själv var, och är jag oerhört bortskämd och älskad men inte på bekostnad av andra människor.

Jag fick lära mig att visa respekt och att alla människor är lika viktiga, men även att jag alltid duger oavsett vad jag gör. Med andra ord så jag fick lära mig att bli en bra människa både mot mig själv och andra.

Nåväl, kanske är jag en dinosaurie som håller på att långsamt dö ut… ;-)

Det här är ngt som jag tycker är rätt komiskt, män kan inte städa kvinnornas duschar, men kvinnor kan städa mäns utan att det höjs en enda röst.

Det är lustigt hur jämställdheten endast går åt ett håll.

Och stackars Hillary blir allt mer omsprungen…

Tyvärr så tror jag att Obama kommer att vinna just för att det är mer PK att välja en svart president än att välja en kvinna till posten.

Inga kommentarer: