lördag, mars 15

Kvalet i Belgrad

Banne mig… Melodifestivalen är vår tids opium till folket ;-)

Men jag måste erkänna att jag blev lite småbesviken…

Men vi gör som vanligt och börjar med artisterna…


Charlotte Perrelli är nog det närmaste vi har till en diva och primadonna i det här landet, samtidigt som hon lyckas med bedriften att vara folklig… hon neg när hon tog emot priset :-)

Låten var superproffsigt levererad och jag tror den har en stor chans i Belgrad eftersom hon tillfredsställer både öra och öga. Hon ser lite billig ut vilket gör att folk lägger märke till henne, för att sedan charmas av hennes genuinitet. Och jag är övertygad om att det är mkt medvetet gjort av henne.


Sibel bara växer och växer för varje gång jag hör henne, det enda negativa jag har att säga är att jag tycker fortfarande att klänningen var för lång, men för övrigt så tjejen suverän i sin oskuldsfullhet.


Rongedal hade en bra låt men på ngt sätt så tycker jag inte låten passar med deras utseende eller sätt?

Det blir ngt som skär sig någonstans? Det är som att se en förklädd gamling försöka göra ngt ungt… Mkt konstigt? Men låten är bra, ingen tvekan om det!


Linda gör en Linda, dvs levererar en låt som är så Linda så man kan den innan man ens hört den färdigt, det är väl iofs en styrka men kan även bli förbaskat tråkigt.

Sedan måste jag säga att hennes kläder var av det sämre slaget, jag fick vibbar av en tvångsdräkt eller en dominatrix som försökt poppa upp sig lite med en smula rött…


Christer Sjögren är ett skämt i såna här sammanhang, eller rättare sagt hans låt!

Hur kan en seriös låtskapare som Pling överhuvudtaget låta ngt sånt här lämna hennes källare?

Christer har en suverän röst som hade kunnat fixa det mesta, men att försöka tävla med ett nummer som går ut på att vara patetisk! Tjejerna visade flaggor i dansnumret… ge mig styrka!

Det hela blir så gubbsjukt på ngt sätt, jag tänker på fulla svenskar på en grisfest på Mallorca :-(


Amy Diamond, tja var skall jag börja? Tjejen är säkert jätteduktig men alldeles för ung för att klara en sådan låt röstmässigt.

Hon låter som en baby, eller snarare som en 11-åring som sjunger till en hemma karaoke i tv:n…

Guldjackan fick henne att se utklädd ut iom hennes fortfarande ganska barnsliga ansikte, det finns bättre sätt att anspela på mogenhet än att hänga på en ung människa ngt sådant.

Kanske är jag mer negativ än jag borde iom att det här inte är min typ av musik?


Sanna Nielsen sjunger perfekt som vanligt men gud så känslolöst…

Bara för att man kan spika alla jäkla toner så innebär det inte att det är bra. När jag sjöng professionellt så fick jag höra att jag var förbannat duktig men ibland för kall i mitt känsloutspel röstmässigt och det är samma sak med Sanna.

Jag fick öva järnet för att lägga tekniken åt sidan för att sedan plocka in känslor, och jag tror att även Sanna behöver tänka lite i de banorna.
Och nej, den där korta raden i slutet räknas inte som känsla för en hel sång!

Klädmässigt så var hon en katastrof! Vad är det med alla dessa catsuits på folk?

Och svart, svart och åter svart. Det är inte världens bästa färg på en scen… och def inte en hel outfit.


Nordman ger mig kalla kårar fortfarande, låten fastnar mer och mer men den ger mig ändå vibbar av FÖR nationalistiska tongångar…

Sedan så gör det inte saken bättre att han ser så hård ut vilket framhävs av hans kläder… Mina tankegångar börjar gå åt motorcykelgäng som sjunger Ultima Thule… Men som sagt låten fastnar… tyvärr tror jag inte den hade haft ngn chans i Europa pga tongångarna…


Frida vet jag inte vad jag skall säga om…

Dagispop som råkat hamna på en mogendans i Stränghult… Fanns det inte ngn som hette Kal P Dal som gjorde samma typ av musik?
Varför gör ett band en sådan här låt och förväntar sig att bli tagna på allvar?


BWO levererar en hit som vanligt! Martins röst är ganska tunn men Bards skicklighet utnyttjar det på ett bra sätt.

Scenshowen är kanon och helt klart proffsigast ikväll. Och kläderna mkt spektakulära, jag tror inte det är meningen att de skall vara snygga utan däremot gjorda för att väcka reaktioner som de ju redan gjort…

Var det bara jag som fick intrycket att Bard och Nour inte gillar varandra?


Nu över till själva showen som började så bra med rena Las Vegas numret och sedan urartade till ngt buskisaktigt med Stefan och Krister…

Luuks kläder ikväll var fruktansvärda! Först ngt smokingliknande som totalt försvann i allt det mörka… Det finns ngt som heter kontrastfärg… Men iofs så var den vita inte bättre med en svart skjorta…

Nej, den som valt hans kläder hade nog inte riktigt pejl vad som såg bra ut eller ej!

Björn Gustavsson är ett helt kapitel för sig själv!

Killen är inte rolig för fem öre, mkt av det han gör är redan gjort av andra som är bättre.

Det som gör killen är hans utseende, killen är som en söt blond tjej med stora bröst, ingen lyssnar på henne utan bara tittar på henne.

Likadant är det med Björn, jag roade mig med att slå av ljudet och bara titta på honom och han kör med exakt samma typ av beteende som tjejer gör som lever på sitt utseende.

Nours roll begriper jag fortfarande inte mkt av… eller är det ngn mkt avancerad form av humor som jag inte begriper?

Ngt som jag däremot gillade mkt var Maia Hirasawas tolkning av The Arks låt från förra året, superduktig tjej!

Nej, så jag blev lite besviken då jag hade förväntat mig lite mer än en söt kille som försöker vara lustig, en programledare som härmar Borat till medvetslöshet och en tjej som ger bort konstiga saker...

Men framför allt så är hela skiten för lång!

Uppträdandena är över på en halvtimme, resten är ett sabla gaggande och pinsamma försök till att vara skojiga.

Det finns ett ordstäv som säger att det kan bli för mkt av det goda, och det är precis vad jag tror har hänt med hela den här cirkusen…

Sedan kan jag inte låta bli att undra hur Carola kände sig idag? Om hon är arg, ledsen, revanschsugen eller ngt annat?

Om jag skall jämföra Carola och Charlotte så är det nog den där biten med att vara folklig som hon har tappat… Carola har en bra röst och kan sjunga det mesta, och hon är både divig och primadonnig men den där folkliga biten har försvunnit om den nu någonsin funnits?

Och jag tycker fortfarande synd om henne, det kan inte vara skoj att få så mkt skit som hon fick innan hon föll ur tävlingen…

3 kommentarer:

Tankevågor sa...

Jag gillade faktiskt flera låtar i år konstigt nog. Jag gillade Rongedal men den kanske inte passar i den tävlingen.
Och Sibel....alltså hon fick ju aldrig upp ögonen! Hon hade ju för tunga lösfransar! Stackars tjej.

Min klara favorit i går var Maia! Hon har sån skön röst och hon framförde "The worrying kind" så fint!! :))

Hur varmt är det hos dig nu? Vi har äntligen fått vår.

MB sa...

LG: Rongedals låt är bra, absolut men det var ngt i själva utseendepaketet som inte gick ihop för mig, jag kan fortfarande inte sätta fingret på det, men både låten och deras sång var jättebra!

Sibel gillar jag bara mer och mer, låten i sig hade säkert passerat som en dussinballad i Belgrad men "som tycka synd om sig själv" låt vid ett uppbrott är den kanon.

MB sa...

LG Igen: Men jisses jag glömmer hälften av vad jag skall skriva ;-)

Maia var suverän!!!

Här har vi haft över 30 grader de sista dagarna, så helt plötsligt är skuggsidan av en gata mkt lockande ;-)

Men det är väldigt tidigt i år, mina älskade apelsinträd har redan blommat i över en vecka och de skall inte börja förrän i slutet av månaden... Så har vi otur blir det en extremt varm sommar i år :-(