måndag, april 7

La Mierda Feria

Är det inte lite ironiskt att välja Åke Green som första maj talare?

Socialdemokraterna försöker ju ge sken av att alla har ett lika värde oavsett. Till skillnad från Åke som uppenbarligen anser att vissa av oss är lite sämre ;-)

Jag kan inte låta bli att börja fundera över hur det kommer sig att killen blev klassad som utvecklingsstörd?

Redan för sex år sedan så visste folk vad dyslexi var. Och varför godkände mamman förflyttningen till en ny klass?

Skolan kan inte flytta en elev hur som helst utan målsmans godkännande, och framför allt så måste mamman ha sett papper på att psykologen skrivit att killen var utvecklingsstörd, varför protesterade hon inte då?

Och att påstå att en klassificering för sex år sedan förstört ens liv är att ta i överkant, om killen nu missade så mkt under de åren han gick i specialklassen så finns det hjälp att få, antingen i form av stödundervisning, eller att helt enkelt gå om ett år.

Men jag antar att det är lättare att gråta ut i pressen.

Det här håller jag både med och inte med om…

Jag anser att alla skall få göra vad de vill med sina kroppar men man kan inte begära att alla skall acceptera det.

Kanske är jag konventionell men jag skulle inte tycka det vore trevligt ifall min snabbköpskassörska hade horn i pannan, getögon och scarifications över hela kroppen.

Väljer jag att klä mig helt i rosa och skrika i falsett som en bimbo bara för att jag kan varenda gång jag ser en mygga, och endast använda mig av superlativ när jag beskriver saker så kanske jag måste acceptera att folk ser mig på ett sätt som jag kanske inte gillar.

Likaså ifall jag klär mig och talar som en sk datornörd. Vi har alla förutfattade meningar om hur människor ur vissa grupper är, jag skulle inte vilja säga att det är fördomar utan mer ett sätt att förenkla tillvaron för oss själva.

Visst är det en ädel tanke att man borde bli bemött på lika villkor men det funkar inte i praktiken, oftast så är det de som skriker högst om att de skall få se ut som de vill som dömer ut andra mest.

För varför skall jag bli bemött med respekt och förståelse ifall jag inte själv ger det till dem jag inte förstår.

För övrigt så har Feria de Abril startat här i Sevilla, och jag tänker inte sätta min fot på området i år!

Jag har fått nog!

Första året var jätteskoj! Alla dessa tält med glada människor och musik dygnet runt. Ett festande som håller på i sju dagar.

Men under åren som gått så har jag upptäckt att det är inte så mkt en fest för att festa utan mer ett sätt att visa hur mkt pengar och social ställning du har. Man skulle väl kanske kunna jämföra det med Ascot i England, ett party för de utvalda…

Och uppriktigt sagt jag förstår inte det roliga, det serveras billigt äppevin som smakar surt, alla bär samma outfit i en vecka då de har lagt ut en förmögenhet på sina kläder och inte har råd med mer. Samma musik spelas i alla tälten, om och om igen, efter en timme så kan du alla låtar utantill, så mkt copla finns det inte att välja på ;-)

Tex så kostar det ca 60 000 Skr att hyra en häst med vagn under en vecka, allt du gör är alltså att åka runt i vagnen på området under några timmar varje dag och visar upp dig för de mindre bemedlade.

Folk har alltid blivit så impade när vi berättat att vi är inbjudna till olika casetas, (de små tälten) för att ha ett tält, eller vara inbjuden till ett är mkt avundsvärt för gemene man. Många av Floritos arbetskamrater har familjer som har och haft tält i generationer. Folk kan köa bokstavligen i decennier för att få möjlighet att få ett tält. Även det är alltså en statussymbol.


Givetvis så har man säkerhetsvakt ;-)


Så när jag säger att jag inte är impad blir folk mkt sura på mig ;-)


Jag brukar kontra med att fråga ifall de skulle uppskatta att höra endast tre låtar på svenska, dricka surt vin och se en person i samma folkdräkt i en veckas tid dygnet runt… De förstår oftast inte liknelsen ;-)

2 kommentarer:

Bitte sa...

Jag håller med dig om att det är en smula skevt att ha en person som Åke Green som förstamajtalare, men det är inte socialdemokraterna som valt honom utan nykterhetsrörelsen Blåbandisterna. De ska demonstrera tillsammans med sossarna i år, och Åke Green är deras talare. Sossarna själva har protesterat mot valet, och det kan man knappast klandra dem för!

MB sa...

Bitte: Ok, det visst jag inte. Av det jag läst så verkade det som om det var socialdemokraterna som valt honom.