torsdag, juni 26

Art Deco

Den sista månaden så har jag frossat i både Miss Marple och Hercule Poirot…

Jag är totalt tokig i engelska pusseldeckare och just Agatha Christie är en av mina stora favoriter, jag vet inte hur många gånger jag här läst om hennes böcker…

David Suchet som spelar Poirot är en av mina favoriter när det gäller att gestalta den lille belgaren med sina konstiga vanor.

Pga att jag har sett så mkt av Hercule den senaste månaden så har jag även blivit ganska hjärntvättad med Art Deco stilen.

Engelsk tv är enormt skickliga på att fånga det tidstypiska till skillnad från amerikansk tv som bara stuvar om allt för att göra det så enkelt som möjligt.

När jag började kolla runt på nätet så upptäckte jag att Art Deco stilen bla är inspirerad av den egyptiska stilen som rådde för ett par tusen år sedan. Man lär sig mkt via Wikipedia ;-)

Men det förklarar till viss del varför jag gillar stilen så mkt då jag är helt såld på just egypteninfluerade möbler.

En av de mest kända art deco designerna för gemene man är väl Corbusier med sin soffgrupp i stål och skinn.

Nu verkar det ju som om vi skall bo kvar här i Sevilla några år till, så flytten till Madrid har blivit lite framskjuten, men när vi väl flyttar då blir det nog lite nya möbler i Art Deco stil ;-)

























2 kommentarer:

Tankevågor sa...

Håller med dig om att engelsmännen är bra på det där med att fånga stilen. Jag kan sitta och bara njuta och kolla in detaljer när man ser såna där deckare. Både inredning och kläder är kul att kolla in tycker jag.

Jag har ett rum som jag borde ta itu med och inreda....det är mitt bibliotek. (Inte så tjusigt som det låter) När vi blev med stor lägenhet så bestämde vi oss för att vi skulle ha ett rum som bibliotek. Ok det har vi men vi har inte haft tid att inreda det som vi vill....borde kanske spana in lite engelska deckare?
Eller kommer du hem till norden och gör en inredning här åt mig? ;-)

Förslag mottages tacksamt...men det måste gå att hitta i Sverige!!
Är helt slut på det där badrummet vi byggde om på övervåningen som alla grejor jag hittade fanns dels i Spanien (kakel) Italien (golv) lister (Frankrike)
Pust vilken tid det tog.

MB sa...

Självklart kommer jag med en gång ;-))

Jag tycker det låter urmysigt med ett bibliotek där man kan sitta uppkrupen med en bra bok och en kopp med ngt varmt i…

Jag tog mig faktiskt friheten att sätta ihop några bilder med olika möbler som jag hittade på Mio, Ikea och Habitat…

Jag har ingen aning om vad du gillar för stil, men så här föreställer jag mig ett bibliotek…

Vad för slags spanskt kakel var det du såg, var det från fabriken här i Sevilla? De är väldigt berömda för sin skicklighet och design.