fredag, juni 13

Kanske Bästa Mamman?

Jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan bli ett sådant liv om att Izzy åker tunnelbana själv vid nio års ålder!

Och att utse Lenore Skenazy till den sämsta mamman är väl att ta i lite, ganska mkt till och med skulle jag vilja säga.



Något som däremot är en dålig förälder är en som överbeskyddar sitt barn så att det inte får lära sig ansvar på ett naturligt sätt.

Att curla sina ungar upp till tonåren och sedan förvänta sig mognad och förstånd är oerhört korkat och naivt.

Ett barn behöver känna att det har förtroende ifrån sina föräldrar för att kunna växa som individ.

Givetvis så handlar det även om hur moget barnet är och var man låter det testa sina vingar.

I det här fallet så var det i de bättre kvarteren av NY och inte i slummen.

Att lära barn att de inte klarar sig är att handikappa dem, i långa loppet så blir de rädda och misstror människor med följden att de fördömer de som inte passar in i det mönster som de lärt sig.

Och ja, jag tillhör de där som fick ansvar av mina föräldrar därför att de utgick ifrån att jag var mogen för det, så jag åkte buss vid 9-10 års ålder, inte så långt men vid den åldern så kändes det stort och länge.

Och just genom att de litade på mig så lärde jag mig att inte vara rädd för saker eller människor, tvärtom!

Jag önskar fler kunde vara som Lenore i sitt föräldraskap istället för att överbeskydda sina barn ifrån allt det onda som de tror finns därute.

Det gastas om pedofiler och barn lär sig att alla vuxna, eller skall jag säga vuxna män är presumtiva pedofiler…

Men tänk om barnet en dag skulle råka hamna i en situation där det behöver hjälp men inte vågar fråga ngn vuxen därför att det fått lära sig hemifrån av en nojig mamma att det inte finns några vuxna att lita på…

Inga kommentarer: