onsdag, augusti 4

Living In A Bubble...

Nu är det storm igen i bloggvärlden! Den här gången över VR och deras BA…

Jag börjar inse att jag lever I min egen lilla rosa
hubba bubbla ;-)

Visst har jag vetat och sett länge att modebloggar och liknande är oerhört stora men inte så att det mer eller mindre är/blivit en livsstil för många.

Jag har ju sett att en del blivit väldigt framgångsrika och faktiskt startat företag pga av det, men det har gällt sk riktiga företag och då menar jag foto, matlagning a la Tina, smycken, nätbutiker osv…

Inte renodlade reklampelare där det skrivs om produkter på ett sätt som endast är avsett att sälja produkten ifråga oavsett om den är bra eller ej till läsare som ännu inte hunnit skaffa sig en stabil ekonomi och erfarenhet av hur reklam fungerar.

Jag erkänner villigt att jag inte förstår storheten hos
Kissie, Foki, Kenza och Blondinbella då de i mina ögon bara är betalda reklamskyltar med hår på.

Det kan bero på att jag är kille, äldre, smartare, cynisk eller helt enkelt inte hann med tåget ifråga ;-)

För att jag överhuvudtaget skall fastna för en blogg så måste det finnas ett innehåll som jag själv inte har, och nu talar jag inte om det senaste i shoppingväg utan om en livsstil, erfarenheter, politisk åsikt eller ngt annat som jag själv inte har, med andra ord något som jag kan lära mig av och ta till mig.

Att läsa om hur folk åker till Kos eller Magaluf och partajar, vad de köpte senast på HM eller vad de föredrar att inte äta till frukost för att hålla midjemåttet på
size zero är för mig helt ointressant då jag kan göra de här sakerna själv.

Det som förbryllar mig är varför så många unga tjejer (och för den delen även killar) är totalt galna i att läsa just om de här sakerna.

Jag hade kunnat förstå ifall det hade varit en enormt känd artist där det inte är lika lätt att anamma samma livsstil, men en tjej eller kille i samma ålder med ungefär samma livsstil och ekonomi?

Varför välja att följa en sådan person slaviskt och komma med små käcka kommentarer …

Och det är alltid kommentarer som håller med oavsett vad bloggaren än må ha skrivit gärna i stilen: word, håller totalt med, helt rätt, kunde inte sagt det bättre själv och inte att förglömma alla uppmaningar att läsa deras egna bloggar där de oftast snabbt parafraserat precis det de just själva läst.

Jag säger inte att de här läsarna är dumma men vart har det kritiska tänkandet tagit vägen?

Oavsett hur mkt man än beundrar eller håller med någon så bör man ibland ta ett steg tillbaka och fundera över varför och vad som driver personen ifråga.

Men åter till den
omskrivna galan…..

Nu blåser det upp till orkan runt Veckorevyn och deras blogg awards pga av att de har valt att ta ut en
avgift för att delta i partyt.

BK som är en av de få bloggar som håller på VR får rätt mkt däng i kommentarerna pga av att de är med i årets jury och därmed kan anses som jäviga när de bla fördömer Kenza och hennes moral.

Jag kan hålla med om att det är lite billigt att kalla en köpt biljett för inbjudan speciellt med tanke på allt som lär skrivas om händelsen ifråga.

Hade jag jobbat på VR så hade jag nog lagt upp det lite annorlunda…

Alla som är nominerade hade fått VIP inbjudningar, likaså de största bloggarna och övriga som kan sprida lite glamour över partyt, och sedan låtit det gå ut ett limiterat exklusivt erbjudande om att få delta på galan för endast 200 skr, givetvis inte fullt så limiterat in real life men det låter snyggt och många köper en sådan omskrivning för att kunna få känna sig lite exklusiva.

Sedan hade jag varit lite smart och lagt till en nominering där en blogg som kanske inte är så poppis hade kunnat vinna, helt enkelt för att fånga upp ännu mer bloggare utan den avsedda gruppen, ju mer som skrivs desto bättre…

Inga kommentarer: