torsdag, augusti 26

Vänsterstyrt Ego

Magdalena Ribbing har idag en fråga om hur man gör när man har ett buffébord och en del av gästerna är mindre duktiga på att se att det finns fler än de själva som är hungriga.

Det där har drabbat mig två gånger med samma gäst, och det är fruktansvärt pinsamt, inte för mig men för gästen som inte verkade förstå det. Iofs så är det väl ngt att vara tacksam över då det måste vara urjobbigt att inse att man dabbat sig rejält.

Fast iofs så är den här personen rätt extrem, första gången han/hon blev bjuden var på ett house warming party och jag hade jobbat arslet av mig för att fixa och dona för att göra det så trevlig som möjligt för alla. Bland annat så hade jag gjort svensk mat som är en smula exotiskt här nere i Andalucia.

När gästerna hade kommit så roade sig min man med att ha husesyn vilket jag inte var helt överförtjust i, men han ville visa hur stolt han var över allt jobb som jag lagt ned på vår nya lägenhet. Och de flesta gästerna tog det för vad det var, en glad äkta man som ville visa vad hans man kunde åstadkomma med lite färg, penslar och tyg.

Men den här personen satte igång med att mkt ingående höra sig för vad allt kostade, var det var inköpt, om vi ville sälja det osv. Det frågades även om hyra, hur vi fått tag i lägenheten, hur vi hade råd med både bil och vespa (jag har en lite ovanlig modell med en massa krom på och de flesta vet att den är en smula dyrare än en vanlig) sedan fortsatte det med rena husförhöret om var ifrån jag kom, om min familj var ”tjusig” hur mkt pengar vi hade efter mig så blev det min mans tur att svara på om vapenskölden var äkta, varför han inte var gift med en spanjor osv.

Både Florre och jag var rätt chockade, i vanliga fall hade jag nog satt den här människan på plats men eftersom han/hon var inbjuden så avstod jag. Gäster är ngt som man tar hand om och försöker ge mesta möjliga trevliga upplevelse.

Ett par år senare när vi flyttade till en annan lägenhet så vi bestämde vi oss för att ha ett nytt party och även för att inte bjuda in den här personen igen, döm om vår förvåning när människan dyker upp som bihang till en annan gäst och upprepar samma beteende som första gången dock lite mer aggressivt den här gången då vår nya lägenhet var rena lyckokastet att få tag i.

Men eftersom vi hade lite vana från förra gången så lyckades vi parera de flesta frågor. Vad vi däremot inte lyckades med var att slita personen ifrån buffébordet, till slut tog människan helt sonika en stol och satte sig vid bordet och stoppade i sig direkt ifrån faten men resultatet att ingen annan kom åt.

Så resten av oss stod runt omkring och tittade på när personen smörjde kråset och sa hur gott det var, iofs så är väl det en komplimang till min kokkonst men inte speciellt kul för de andra gästerna.

Men åter till Ribbing, jag roade mig med att lämna en kommentar där jag i viss mån höll med en annan kommentator och en stund senare hade någon annan svarat på min kommentar och frågade ifall jag var en högerbracka.

Det jobbiga med Ribbings spalt är att moderatorerna är extremt övernitiska och både censurerar och håller kommentarer i karantän i flera timmar innan de släpps vilket gör att tråden i viss mån förstörs eller haltar betänkligt.

Mitt svar blev givetvis fast i kontrollen, jag misstänker att det var ordet vänster som utöste det hela ;-))

Oavsett vilket så gick mitt svar ut på att jag många gånger sett att de sk vänstermänniskorna har en slags omvänd snobbism som går ut på att man struntar i etikettregler eftersom det är ngt som är borgerligt och därför dåligt.

Det är inte deras politiska åsyn jag menar utan snarare uppfattningen att om man skall ses som en god socialdemokrat, kommunist eller vad man nu väljer så måste man döma ut eller avsäga sig det där borgerliga struntet om hur man skall uppföra sig mot andra.

Det ironiska i det hela blir ju att man därmed uppför sig precis på det sätt som man anklagar de andra klasserna för att vara, dvs egoistisk och bara se till sitt eget behov.

Jag tror tyvärr att den svenska socialdemokratin har förstört mkt av vårt samhälle, nu menar jag inte skola, vård och omsorg utan mer hur man uppför sig mot andra, dvs att man är artig, visar hänsyn, ger komplimanger osv helt enkelt den där smörjoljan som gör det lättare för människor att umgås.

Jag kan reagera många gånger på att folk här i Spanien mkt sällan säger tack till servicepersonal.

Visst det är deras jobb att hjälpa en men det innebär ju inte att man inte kan eller skall visa uppskattning för det arbete de gör.

Tyvärr verkar det som om samma sak blir allt mer vanlig i Sverige oavsett vem det är som skall visas uppskattning

Eftersom jag tycker om när folk visar uppskattning för mitt jobb så utgår jag rätt självklart ifrån att samma sak gäller för andra människor i deras arbete, oavsett om det handlar om att servera kaffe, investera i fonder eller att städa den offentliga toaletten på tågstationen.

Inga kommentarer: