fredag, september 3

Dumma Muslimer?

Okej nu lär ni väl tycka att jag är rasist men på sätt och vis har den här snubben rätt.

Inte att muslimer i sig skulle vara mer våldsamma utan pga av sin religiösa struktur.

Om vi går tillbaka ca 1000 år så var vår religion lika aggressiv, dvs den katolska tron var den enda rätta och skulle piskas in i de otrogna.

Den katolska kyrkan ligger bla bakom den totala utrotningen av Katarerna som fanns i Europa. Idag tror jag inte någon inom den katolska kyrkan skulle komma på tanken att bokstavligt döda en annan religion.

Om vi bara går tillbaka några århundraden så var striden mellan protestanter och katoliker rätt blodig även i Sverige och folk avrättades för sin tro.

Jag skulle vilja påstå att orsaken till att många upplever muslimer som mer våldsamma är just för att det i deras religion fortfarande finns inslaget av att det är den enda rätta och alla andra skall inlemmas eller utrotas.

Är man uppfostrad i en anda som så totalt får en att rygga tillbaka från allt som är ”fel” så är det inte så konstigt. Jag kan tänka mig att det skulle vara som att någon sa att pedofili är helt rätt, för oss är det så fel det bara kan bli och vi reagerar med avsky och äckel.

Dessutom genomsyras det muslimska samhället av religionen på ett sätt som vi inte har några referenser till idag, det är trots allt rätt länge sedan vi hade närvaroplikt i kyrkan pga det moraliska fördömandet.

När det gäller dumhet så vet jag inte om jag håller med, jag kan förstå hans resonemang men det är inte bara muslimer som man kan applicera det på. Oavsett samhälle så ju fler outbildade desto lägre blir standarden sas.

Du kan ta 1000 white trash amerikaner och placera i ett pyttesamhälle med 1500 afrikanska invånare som är mkt smarta och genast så sänks den intellektuella nivån både i skolor och samhälle, åtminstone för ett par generationer framåt tills amerikanerna har kommit ikapp.

Jag kan ge er ett exempel ur verkliga livet. Spanien där jag bor kan ibland skrämma mig just för den ignorans eller dumhet om ni vill som finns. Inte för att folk är mindre intelligenta utan för att Spanien var ett stängt och slutet land under Franco, dvs det kom inte några influenser utifrån på närmare 50 år. Sedan gjorde även inbördeskriget sitt till genom att förstöra den lilla samhälleliga utvecklingen som fanns.

Detta gör att det än idag finns folk som på blodigt allvar tror att resten av Europa talar spanska, de har inte en aning om vad de övriga länderna eller städer heter i Europa. Utbildning är ngt som bara är till för överklassen, eller så blir den helt enkelt förlöjligad som ngt oviktigt osv.

I Andalucia där jag bor så är ca 30 procent illiterata dvs analfabeter. Det är först nu de sista 10 -15 åren som spanjorerna har börjat leva som resten av Europa gjort sedan krigsslutet.

Och trots att de sista generationerna har haft möjlighet att studera och leva på samma villkor som vi andra så finns fortfarande den där andan från Francodiktaturen kvar.

Det är först nu de två sista åren tex som de grupper som kräver upprättelse för avrättandet av deras familjemedlemmar får ett seriöst mottagande av folk.

Innan så avfärdades de med att om de blivit avrättade så fanns det ett gott skäl, dvs de var fiender till samhället. Bara fram till fem år sedan så var det mkt få som kritiserade Francoregimen och dess negativa påverkan på det spanska samhället.

Fortfarande så förekommer det mkt lite kritik eftersom många ur Francos familj har gift in sig i de mäktigaste familjerna i landet, bla i den kungliga, och genom att kritisera Franco så kritiserar du även kungafamiljen sas.

Och om man då tittar på det muslimer och hur deras samhällen ser ut så blir det inte så svårt att förstå hur svårt det är att kämpa emot totalitariteten som råder pga av religionen och dess ledare som slår ned på alla oliktänkande och på löpande band avrättar folk som tycker fel.

Lever man under sådana förhållanden så blir man ”dum” och även om man flyttar till ett fritt land så hänger ens värderingar kvar och man för vidare dem till sina barn.

Att begära att folk skall bli renodlade svenskar, amerikaner, tyskar eller vart man nu än flyttar är fel, ta bara mig som är svensk och lever i Spanien, jag vill fira mina traditioner på det sätt man gör i Sverige eftersom det är en del av min identitet och hjälper mig att behålla fotfästet.

Likadant är det med nykomna muslimer, de vill behålla det som gör dem till det de är och iom att religionen är en inympad del i deras liv så behålls även den på både gott och ont.

Inga kommentarer: