onsdag, mars 2

John Galliano

Jag blir väldigt fundersam över den här videon…




Inte så mkt för vad han säger utan hans tonfall när han säger det.

En människa som säger sådana saker på allvar har inte det tonfallet och framför allt så sitter inte motparten och fnissar som tjejerna gör i videon.

Sedan en annan sak som jag tycker är lite märklig är att inom den franska modevärlden så vimlar det av judar precis som det gör av bögar, så med mkt stor sannolikhet så borde Galliano ha träffat på både en och två genom sin karriär. Och därför borde det vara svårt att ha den typen av fördomar.

Min uppfattning är att han provocerar på det där sättet som folk gör om bland annat katastrofer och döden. Man säger saker som låter totalt sanslösa för en utomstående men som egentligen är ett skämt.

Jag har själv många gånger sagt saker med precis samma tonfall och sätt, och mina vänner likadant.

Jag håller med om att det är en mkt bisarr form av humor och att det krävs fingertoppskänsla av den som använder den.




Men om det nu skulle vara så att han säger det på allvar så tycker jag ändå inte att det är så konstigt, Spanjorer i allmänhet har enorma fördomar både om araber och judar.

Jag tror att en stor anledning är deras katolska tro. Den katolska kyrkan har haft en enormt fördömande inställning gentemot araber och judar pga den muslimska kultur och bakgrund som fanns, och finns, i Spanien lång innan katolicismen kom hit.

Speciellt härnere i södern är det muslimska inflytandet väldigt tydligt inom kulturella livet.

Så även om folk inte är speciellt religiösa så finns det där tänkandet där, och ju äldre någon är desto mer tydligt är det, och John Galliano är över 50 och var barn under de sista åren av Francoregimen och Franco är inte direkt berömd för sin blida inställning till de som var annorlunda.

Och pga av honom och hans familjs stora inflytande så finns det än idag folk som är lite över 50 som anser att alla de avrättningar som förekom var helt befogade trots att det handlar om deras eget folk, och det bara för att de råkade ha vänstersympatier.

Ser man bara till ytan i dagens Spanien så verkar det som om folk tar avstånd men börjar man skrapa lite så dyker de mest hemska åsikter upp.

Och med en sådan bakgrund så är det inte så konstigt ifall nu Galliano skulle ha de åsikter han ger uttryck för i videon.

Men som sagt så tror jag mest att det är ett provokativt skämt som slår mkt snett.

Länk till The Sun

Inga kommentarer: