onsdag, augusti 30

Tankar om Döden

Har precis kollat på Simpsons och insett att jag faktiskt inte har planerat min död, dvs hur jag vill bli begravd, visst har jag sagt så där i förbifarten att si och så vill jag ha det, men egentligen aldrig tänkt igenom det mer noga......

Dessutom insåg jag när jag började fundera att faktumet att jag bor utomlands gör det ännu lite mer delikat......skall jag begravas här, eller i Sverige? Eller skall jag delas på mitten och begrava en del i varje land, och vem skall ärva mig? Min make eller min familj? Eller rent utav katten?

Likaså innan jag kolar, skall jag sitta på ålderdomshem.....här eller där? Här i Spanien är det mkt ovanligt med sådana inrättningar.....de flesta familjer tar hand om de sina......så de som hamnar på hemmet är helt ensamma eller utstötta......och hur kul skulle det vara att sitta på hemmet här och gagga om sin barndom i ett land de flesta inte ens vet var det ligger......och när de har ett hum så är det alltid Schweiz de tänker på.....och man får ngn kommentar om klockor......Och framför allt skulle en spansk sköterska acceptera att jag slår henne och mina medpatienter med käppen när jag blir lite oregerlig.......

4 kommentarer:

Ilva sa...

Nar jag flyttade jag ut ur Sverige sa kande jag att jag absolut ville begravas dar men nagonstans under aren sa har det forsvunnit, nu spelar det mig absolut ingen roll langre. skont.

Rexxie sa...

Begravningsdelen tycker jag är det minsta problemet. Den/de som bryr sig får slåss om kvarlevorna (låter lite hemskt, men mig spelar det ju ingen roll längre). I mitt fall kommer det ju inte att vara någon som bryr sig, så närmsta blomkruka blir bra... :-)

Åldringsvården känns däremot som ett större problem. Det beror väl också på hur det är på förhållande-fronten när det väl är dags...

Hur kommer man att tänka på döden när man tittar på Simpsons för den delen?

Anonym sa...

Tack att du påminner mig. Vi har två stycken "Vita arkivet" på skrivbordet sedan två år. har tänkt fylla i den tillsammans maken en kväll men....

MB sa...

Ilva: Det är nog inte så mkt platsenm utan mer vad som händer runt omkring....för mina anhöriga sas

Rexxie: Skulle du dö innan mig så kommer jag i rullstol och langar av en blomma :-)

Anne-Maj: Du är långt mer försekommen än jag......