onsdag, maj 23

Kränkande Näthat?

Jag vet inte vad som hänt med samhället och oss människor de sista åren? Av ngn anledning så söker vi hela tiden efter anledningar att känna oss kränkta för minsta lilla sak, och vi feltolkar gärna också för att riktigt kunna frossa i vår självömkan.

Som det här med det omtalade
näthatet som till stor del faktist inte är så hemskt som alla vill göra gällande. Jag förnekar inte alls att en del får fruktansvärda kommentarer, men de allra flesta är dock rätt harmlösa. Oftast handlar det om att blogginnehavaren inte skall tro att den är ngt, med andra ord ett utslag av den svenska jantelagen.


Visst är mestadelen av kommentarerna anonyma, men de allra flesta verkar inte tänka på att man är precis lika anonym oavsett hur många namn eller hotmailadresser man lämnar så om det står Anonym eller Kalle784 spelar egentligen inte så stor roll....eller känns det tryggt att ha ett namn på ngn därute som du egentligen ändå inte vet vem det är ;-)

Kanske är det bara jag som är hårdhudad men varför skulle jag ta illa upp för att ngn kallar mig bögjävel eller ngt liknande när det faktiskt är det jag är, jag skulle nog ta mer illa upp ifall ngn kallade mig anorektisk, neger, stillös osv, saker jag inte är. För att kalla en katt för en katt är inte speciellt kränkande enligt mitt sätt att se.

Vi matas hela tiden med att det är så synd om oss för att vi är kvinnor, bögar, invandrare osv, men det sägs aldrig ngt om vad vi i de här grupperna gör mot andra, för på ngt sätt så är det helt ok för en kvinna att kalla en man för mansgris....en bög att kalla ngn för inskränkt homofob....och invandraren kan skrika rasism om allt. Och oavsett vad det handlar om så får vi alltid rätt mot den andra parten oavsett hur mkt vi än "kränkt" dem.

Jag skulle vilja påstå att det till stor del handlar om feghet, de flesta av oss är så fega så vi måste ha en grupp att gömma oss bakom för att slippa stå där själva och säga ifrån.


För visst är det bekvämt att kunna avfärda ngn som kvinnoförtryckare, homofob eller rasist när vi inte har argument
nog för att kunna vinna ;-))

Jag skulle också vilja påstå att vi själva skapar förtrycket genom att se oss som förtryckta och mindre värda.


Jag som bög har faktiskt aldrig ngnsin upplevt att jag har blivit förtryckt eller diskriminerad på ngt sätt pga min läggning, däremot så har jag fått mkt skäll för min personlighet, men det är en jäkla skillnad att ngn kritiserar hur jag är som person och att göra jämförelsen att jag blir utsatt för homofobi.

Sedan så undrar jag också hur det kommer sig att så många kan begära att vara och bli accepterade när de själva inte lever efter de reglerna? Det finns massor med människor därute i världen som jag tycker är både fula och mindre värda, och i vissa fall motbjudande...och då måste jag ju i rimlighetens namn inse att det finns folk som tycker detsamma om mig...eller hur?

Och här har ni lite länkar att roa er med


Länk 1
Länk 2
Länk 3

1 kommentar:

schmut sa...

heh..jag vaknade upp till Birro och Lassbo som grät ut på morgontv...
undrar om den senare minns de tidigare inläggen på sin blogg där hon använde funpics för att göra narr av andra? det kanske inte räknas för hon är ju både blondin och kvinna...