lördag, augusti 25

Farfars Stol

Ngt som jag har lite svårt för är konstnärer som skall vara konstiga för konstens skulle eller för den delen så provokativa så att de går över alla gränser som finns.
Pål Hollender är en sådan tycker jag.

Stine Goya är en designer som jag gillar stort

Igår när jag fluktade på tv så var det ett program om de dyraste husen i Spanien, det som slog mig var att inget av husen eller lägenheterna faktiskt var mysiga eller ombonade, tvärtom det var ytor som man kunde spegla sig i, massor av guld och marmor men inte tillstymmelse till en personlig touch över det hela.

När man blir så där rik försvinner känslan och behovet av att känna sig ”hemma” eller är det bara smaklösa människor som blir så där extremt rika så de kan köpa en lägenhet för 70 miljoner kronor?

Satt och funderade lite över det där och aldrig i livet om jag blev så rik så jag kunde köpa ett hus i den prisklassen att jag skulle inreda det på ett sånt sätt, visst skulle jag väl fylla det med svindyra saker men inte till priset av mysighet eller ombond.

För mig så är hemmet ett ställe där man är sig själv och tillåts slappna av och lägga fötterna i soffan medan vovvarna smaskar i sig ett tuggben på kudden bredvid.

Visst om jag skall vara ärlig så gillar jag att ha ett tjusig hem att visa upp, men det skall sas vara MITT hem, kanske är jag influerad av det brittiska tänkandet att saker och ting har ett värde just för att det har varit i familjen och har blivit använt. Det gör inte så mkt om en av hundarna har tuggat lite på Aubussonmattan, eller att hörnet på på gammelfarfars stol är lite skavt, tvärtom det visar att man värdesätter sitt arv och traditioner.

Det är ngt som jag kan bli förundrad över när jag ser vilka möbler folk köper idag, allt skall vara så rakt och kromat som möjligt, gärna i en beige-gråmurrig tonskala, det mest färgfyllda är en kudde från Ikea som går i dovt grönt eller ngt.

Eller motsatsen; Allt skall vara så vitt som möjligt med ljusa träslag, för mig så är det nog ngt av det mest omysiga som finns, vita väggar, vita soffor, vita kuddar , beige matta och ett bord i björk.

Men nu skall jag sätta mig och sortera mina pärlor som ligger i en enda röra


Hasta Luego Amigos

Inga kommentarer: