onsdag, september 19

Obefintlig Självkritik

Ojojoj, nu har jag ställt till det igen ;-)

Jag är medlem i ett spanskt kattforum, eller rättare sagt Florre var det och så hängde jag på, eftersom det är ett bra sätt att öva på spanskan.

Häromdagen så var det ngn som startade en tråd med ett skämtbrev ifrån ett engelskt företag som talade om för sina anställda att de var tvugna att undvika vissa vulgära ord....så långt var allt ok med mig, men sedan började folket på forumet prata om hur korkade engelsmän och andra invandrare är som tycker att språket ibland kan vara ganska så vulgärt.

Då blev jag lite irriterad och skrev ett inlägg där jag förklarade att språkbruket hos en spanjor i allmänhet är väldigt vulgärt, man kallar ofta varandra för kuk, fitta , missbildad oäkting osv. Jag skrev att det faktiskt är så som det skämtades om i brevet att folk tycker det låter för jävligt på ren svenska.

Trots att jag bott härnere ganska länge och talar mer och mer så blir jag ändå chockad ibland över hur folk tilltalar varann, en mamma kan kalla sin dotter för fitta tex, könsord och förolämpningar är ngt som hör till i ett normalt spanskt samtal folk emellan

De var väl inte så poppis att jag klagade, för jag fick höra att som utlänning så fattade jag inte sånt där, och jag kontrade med att folk lät som outbildade zigenare vilket är ganska förolämpande här nere.

Idag så beskrev jag i en annan tråd hur jag blev behandlad av en expedit igår när jag skulle köpa mer saker till mina smycken, jag skrev att det där med service är ngt som spanjorer är dåliga på i allmänhet, de behandlar ofta folk, både utlänningar och varandra som ngt katten släpat in, och då tog det hus i helvete på forumet.

Vilket jag givetvis räknat med, men jag trodde ändå att det kunde finnas en liten procent självkritik, men icke, det var nästan så att man kunde läsa att jag skulle ta mitt pick o pack o dra tillbaka till Svedala, men som den lilla bitch jag är så såg jag till att jag fick sista ordet, jag skrev att " I rest my case och att det där med självkritik är ngt som kommer när man är mogen"

Så jag har en känsla av att jag inte är så välkommen längre, jag hoppas inte de lägger skulden på Florre.

Tyvärr så är det faktiskt en av de saker jag avskyr med Spanien, det finns ingen serciceanda öht, man skall vara så jäkla tacksam att man överhuvudtaget får lov att komma in i butiken eller baren och sånt beteende funkar inte riktigt på mig.

Så det har ofta hänt att jag sagt till expediten eller barpersonalen när de efter att ha skvallrat färdigt om föregående kund inför de andra kunderna och kommit framslasande att de kan behålla sin skit för det finns bättre ställen att gå till, de brukar ofta tappa hakan när man gör en sådan sak. Det ingår inte i deras begreppsvärld att ngn kan ogilla att bli behandlad som skit.

Men, men that's life folks

Inga kommentarer: