tisdag, oktober 30

Knulla Bäver i Kyrkan

Jag har skapat ett monster misstänker jag ;-)

Igår när jag var på Ikea så köpte jag ett kramdjur till Benji som jag alltid gör när jag är där…den här gången så blev det ngt slags bäver.

Tydligen så blev bävern mer poppis än vad jag trott, inte form av leksak utan mer som knullkompis….

Så igår när Florre låg och sov och jag läste, så roade Benji sig med att knulla bäver i sängen mellan oss….katten som låg nere vid fotändan såg en smula konfunderad ut ;-) Och allt detta ackompanjerades av Nikos snarkningar från korgen bredvid…..

Nu har de fixat så man kan se Nattvarden i en massa pixlar….Lite spännande tycker jag!

Och precis som alla andra så har jag läst boken av Dan Brown…den var ganska roande, det trista är att en del tror att allt i den är sant…jag förstår inte riktigt varför han var tvungen att tvista till det så när sanningen, eller kanske borde jag säga teorierna är precis lika spännande.

Stora delar av hans bok baseras på en bok av Michael Baigent, Richard Leigh och Henry Lincoln.

En av sakerna jag gillade med Dans bok var att han fick mig att upptäcka Michael Baigent och böckerna som han skrivit. Visst skall man väl ta allt med en nypa salt, men det är mkt som faller på plats när man läser om alla turer genom seklerna som gjorts av kyrkan och dess hemlighållande och redigerande av Bibeln.

En annan bok som är lika intressant är Döda Havsrullarna av samma författare.



Tydligen så finns det skrifter och rullar som tydligt visar att Jesus inte var fullt så helgonlik som kyrkan vill göra honom till, tvärtom så verkar det som om han var lierad med dåtidens terrorister.

Men eftersom dessa terorier inte passar Katolska Kyrkan så gjorde gruppen som arbetade med rullarna allt för att hemlighålla och anpassa innehållet så att det skulle passa kyrkans doktriner.

Gruppen leddes av en katolsk präst vid namn Fader de Vaux som inte hade några som betänkligheter att förstöra och feltolka medvetet.



Det tog 50 år innan materialet blev öppet för andra forskare, att sitta på ett material så länge är mkt ovanligt, det till och med strider mot de flesta gängse regler inom forskningsvärlden.

Gruppen med Fader de Vaux i spetsen drog sig tom inte för att misskreditera sina egna medarbetare när de försökte berätta vad som pågick, en som fick hela sin akademiska karriär förstörd var John Allegro, då hans arbete inte uppskattades av de andra eftersom han genom sitt arbete visade att deras tolkningar inte var korrekta.

Men från Jesus till julen….jag vet inte varför men julkänslorna har börjat komma till liv igen….kan kanske bero på mitt besök på Ikea igår….så nu sitter jag och funderar på var jag kan få tag i små tomtenissedräkter till vovvarna….katten vågar jag dock inte klä på…. ;-)

1 kommentar:

PGW sa...

Klart jycken ska ha en bäver. Katten kan han ju inte busa med ju. ;-)