torsdag, mars 6

Carola, Sex och Operationer

Det här är ngt som jag tycker är helt sjukt!

Inte att vara transsexuell utan hur ngn annan kan bestämma över ditt liv. Uppfyller du inte kraven så får du ingen operation och ditt liv blir förstört.

Jag har känt en del könsöverskridare genom åren och de har alla sagt att när de fick sin operation så var det den lyckligaste dagen i deras liv. Men de har även sagt att de många gånger kände sig djupt förolämpade då de var tvungna att in absurdum behöva bevisa att de mådde dåligt av att vara fångade i en kropp som de upplevde som äcklig.

Visst jag förstår problematiken runt det hela, det är stora operationer och framförallt pengar det handlar om och skulle du ångra dig efteråt så är det nästintill omöjligt att göra ogjort!

Många har sagt att det som de reagerat på var alla utredares dumma frågor ifall de visst hur slutresultatet skulle bli. De flesta med det här problemet är ytterst medvetna om att de kanske inte alltid kan passera som kvinnor eller män fullt ut. Men det är en bättre livssituation för dem än att vara fångade i en kropp som får dem att vilja göra illa sig själva.


Och från en operation till en annan…

Jag kan förstå de här föräldrarna, de vill ge sitt barn de bästa utgångspunkterna de kan. Visst kan det kanske ses som grymt, men ärligt talat är chanserna så bra ifall de inte gör en op på henne?

Tjejen skulle alltid bli bedömd pga sitt utseende och få kämpa för att bli sedd som en individ av omvärlden. De flesta av oss tycker ju att människor med Downs syndrom är så söta och rara i all sin oskuldfullhet. Och det är lika mkt fördomar det som ngt annat.

Över lag så tycker jag att folk har lite konstig inställning till det där med plastikoperationer, de existerar pga att vi har bestämt att det finns en norm att utgå ifrån.

Sedan kan man väl diskutera bröstförstoringar och liknande, men om den som bestämmer sig för en sådan op gör det för sin egen skull och för att de känner att det skulle få dem att må bättre då är det helt ok anser jag.

Det är när man gör saker för andras skull som det är mindre bra.

Själv skulle jag gladeligen göra både en och två op den dagen jag känner att det behövs.

Och eftersom jag är rätt fåfäng så misstänker jag att det ligger en
facelift ngnstans i framtiden och väntar på mig ;-)

Kan verkligen nya kameravinklar hjälpa det här paret?

1 kommentar:

Vi på Kantarellen sa...

Svar på sista frågan: Nej!