måndag, mars 10

Ett Spanskt Alternativ

Igår var det val här i Spanien och tack och lov så var det Zapatero som vann!

Man kan ju tycka och tro att jag skulle sympatisera mer med Rajoy, men njet!

Jag skulle vilja påstå att det är en enorm skillnad på svenska och spanska socialdemokrater, de spanska är lite mer socialdemokratiska än sina svenska kollegor.

Det senaste året så har Rajoy försökt köra en mer folklig stil men inte lyckats speciellt väl, hans förakt för olika mindre starka ekonomiska grupper har lyst igenom klart.

Den politik som han står har ingen större skillnad gentemot den som Franco stod för.

En stor del av folket tycker lustigt nog att Franco var bra för landet trots att han lyckades genomföra ett tyst massmord på stora delar av befolkningen, folk är medvetna om det men föredrar att blunda, precis som svenskarna gör för sin roll under kriget.

Men från politik till musik…

Det var ju uttagning till Erurovisionsfestivalen här i lördags och jag hade stora förväntningar..

Men låt mig säga så här att ifrån Spaniens sida så lär det inte finnas tillstymmelse till hot…

Det var 10 låtar som tävlade, två av bidragen hade sångare som kunde ta en ren ton, resten var pinsamt amatörmässiga, och jag menar AMATÖRER!

Man kan ju tycka att en uttagning skulle vara ursäkt för att anordna en av dessa stora galor som TVE är experter på, ni skulle se en vanlig insamling till förmån för ngt, det är i stil med en Las Vegas show…

Men Eurovisionsfestivalen är sorgligt eftersatt, I år så hade de bjudit in Rafaela Carra som hade ett par hittar under 70-talet att hosta showen, tanten hade vissa problem med att tala spanska då hon är italienska och tvingades läsa sina papper för att kunna hitta rätt ord då och då…



Publiken bestod av nördar, och då menar jag verkligen nördar, jag har alltid tyckt att alla dessa melodifestivalentyper är en smula löjliga i sin besatthet, men det här slog alla gränser… de såg ut som den typiska nidbilden av en datanörd…

Bidragen som tävlade var alla utvalda av Tv och tro mig ingen utom två kunde sjunga, de var klädda som om de kommit från en porrfilmsinspelning, eller hittat sina kläder på en UFF-insamling.

De bidrag som jag gillade mest var La Casa Azul som jag skrivit om innan och en tjej som heter Coral. Jag var stensäker på att ngn av dessa två skulle gå vidare då de var de enda som kunde ta en ton rätt.

Ett av bidragen var insänt av en komiker som gjorde en parodi på allt vad spanskt heter, tyvärr så fattar man inte det om man inte är spanjor själv eller har goda kunskaper i spanska.

Låten refererar till spansk politik och religion och en massa saker som inte en jäkel har en aning om utanför Spanien. Hela numret är alltså en protest gentemot festivalen!

Men spanjorerna tror att de har mkt goda chanser att vinna hela skiten, att kolla vad resten av Europa gillar har inte riktigt slagit dem ;-)

Jag lovade mig själv att det här var sista gången som jag tittade på en spansk uttagning då det har varit likadant hittills under de uttagningar jag har sett här nere…

Florre var tvungen att gå ur rummet för han skämdes så mkt över hur det lät…



Inga kommentarer: