torsdag, maj 15

Retuschering

Ibland så blir jag inte klok på folk och deras önskemål…

Vi vill att våra kändisar skall vara perfekta, vackra och leva liv som vi bara kan drömma om, men när de försöker leva upp till våra krav så förkastar vi dem.

Jag förstår faktiskt inte det hemska i att man photoshoppar bilder, ifall folk inte varit medvetna om det då hade det varit en sak, men de flesta nuförtiden vet att varenda liten kändis är shoppad hit och dit för att se så bra ut som möjligt både på film och bild.

Visst hade det väl varit trevligt med lite naturlighet men tänk vilken ångest våra krav måste framkalla hos kändisarna, veta att man inte duger som man är trots att man kanske är en jätteskicklig skådis eller sångare. För att duga så måste de lägga sig på operationsbordet och göra div ingrepp för att leva upp till vår förväntan av dem.

Vad jag många gånger tycker är märkligt är att folk inte tänker på att dagens kändisar är vår version av prinsar och prinsessor, dvs arketyper som man ser upp till eller använder som rolemodels.

Sorry men jag vill nog inte att mina idoler skall se ut som jag på bild, jag vill inbilla mig att de är så där perfekta trots att jag vet att de inte är det.

Men om de inte var det så skulle inte idoliseringen fungera,

Folk gnäller över att de känner sig tvungna att leva upp till de krav som de ställer på våra kändisar, men det skulle jag vilja påstå är medias fel och inte kändisarnas.

Media har gjort så att vi alla tror att de där femton minuterna är ngt som vi alla har rätt till, vilket faktiskt inte stämmer. Det innebär inte att vanliga människor skulle vara sämre, utan de vanliga så skulle inte de ovanliga kunna synas.

Men det handlar om gruppdynamik och psykologi, alla grupper behöver ngn som är lite bättre likaväl som ngn som är lite sämre än dem som befinner sig i mitten.

Det vi gör idag är att försöka dra ner de där som är lite ovan oss samtidigt som vi försöker göra dem som är under oss lite mer mänskliga. Resultatet blir att folk inte vet var de hör hemma i gruppen längre.

Många tror att de kan bli kändisar bara genom att ha sex eller göra konstiga saker i en dokusåpa när de egentligen inte har tillräckligt med kvalifikationer för att befinna sig på toppen. De inser inte att det behövs ngt som är lite unikt för att kunna hålla sig kvar.

Jag vet att det här inte är populärt att säga att det är skillnad på folk, tyvärr så är det det, folk är inte olika värda men de har i allra högsta grad olika betydelse här i livet.

Och oavsett hur mycket jag än protesterar så finns det folk som är mer betydelsefulla än jag likaväl som motsatsen.

Btw, jag satt och tittade på en Poirotfilm igår och fick se den här manliga baddräkten som jag började dregla över, varför kan inte sånt här vara modernt idag istället för de flaggor som kallas surfshorts…



Inga kommentarer: