onsdag, oktober 22

Eget Ansvar?

Som vanligt så kan folk inte låta bli att gå igång rejält när de hör ordet HIV.

Själv så tycker jag att det är på tiden att smittan behandlas som vilken sjukdom som helst, du dör inte längre av viruset så till vida du inte bor i Afrika och inte har tillgång till mediciner, men råkar du bor i lilla Sverige så kan du i de flesta fall se fram emot ett långt liv pga medicintillgång.

Om folk insåg hur många det är som undviker att testa sig just pga av stigmatiseringen och ett ev straff ifall de skulle råka ha sex med ngn, även vid säkert sex så måste man nämligen berätta om smittan.

Jag känner människor som är smittade och i de flesta fall så har deras liv totalt förändrats, bara beskedet om viruset knäcker de flesta men sedan att bli sedd som en paria blir droppen som får bägaren att svämma över.

Vet ni hur de flesta ickesmittade reagerar när ngn berättar om sitt virus? Det är inte med förståelse och medlidande kan jag avslöja, snarare tvärtom. De flesta upptäcker att både familj och vänner tar avstånd, det finns till och med idioter som vägrar att befinna sig i samma rum som ngn med smittan.

De flesta som är smittade förvandlas inte till några monster som ser det som sin livsuppgift att knulla runt och sprida viruset, det är inte zombies vi talar om utan vanliga normala människor som har samma moraliska värderingar som du och jag. Dvs de tar ansvar för sin sjukdom.

Om folk dessutom visste att när man äter bromsmediciner så blir viruset i det närmaste obefintligt i kroppen, dvs chansen att smittas vid osäkert sex är oerhört liten, och vid safe sex näst intill omöjligt.

Men pga inställningen när det gäller HIV så är det många som inte vågar testa sig just pga av folks reaktioner ifall de skulle få veta.

Bara folks reaktioner på artiklarna säger ju allt…

En sak som de flesta uppenbarligen väljer att bortse ifrån är att om två människor har sex så är det BÅDAS ansvar inte bara den enas.

Är jag korkad nog att ha osafe sex så får jag finna mig i att saker och ting kan hända, det är ingen som tvingar mig att knulla järnet med folk utan att skydda mig så gott jag kan.

Skall man nu ha en lag som tvingar en att berätta om sin ev smitta så tycker jag det skall gälla ALLA veneriska sjukdomar…

För hur kul är det att ligga med ngn och sedan upptäcka att man har fått gonorré eller klamydia.
Eller för den delen en svår förkylning ;-)

Vad som förvånar mig lite är att inte Sverige infört en lag som tvingar alla att gå och testa sig för div sjukdomar och sedan obligatoriskt måste visa upp sin lilla licens för att få knulla med högst två partners per år eller ngt liknande.

I mina ögon så är svenskar ganska enfaldiga som tror att Pappa Staten skall skydda dem intill absurdum oavsett vad det än gäller.

När försvann det personliga ansvaret för folk?

Väljer jag att ha oskyddat sex så kan jag bli sjuk, går jag på en mörk gata i ett farligt kvarter så kan jag bli nedslagen, rånad eller våldtagen, klär jag mig som ett luder eller en nazist så bedömer folk mig därefter osv , de här reglerna tycks de flesta i världen vara överens om förutom svenskarna som tror att skulden alltid ligger hos motparten.

Går jag mot rött ljus så är det bilistens fel att jag blir påkörd

Tror ngn att jag är billig eller korkad pga hur jag klär mig så är det inte mitt fel utan den andres

Får jag inte ett jobb pga av att jag inte är kvalificerad nog så är det arbetsgivarens fel inte mitt

Åker jag utomlands och blir rånad så är det resebolagets fel inte mitt

Blir jag tjock pga av fel diet så är det tidningarnas och fotomodellernas fel

Skolkar jag ifrån skolan så är det lärarnas fel som inte tar speciell hänsyn till mitt frihetsbehov…

Det är enkelt att vara svensk… Ngn annan har alltid ansvar och sköter tänkandet och vi kan helt och fullt ägna oss åt vår favoritsyssla som är att känna oss kränkta.

Länkar:

http://svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1922651.svd

http://dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=842818

http://aftonbladet.se/nyheter/article3593457.ab

http://expressen.se/1.1342124

http://sydsvenskan.se/sverige/article381507/Vill-gora-hivspridning-laglig.html

2 kommentarer:

Ilva sa...

Tjoho you are Back!!

MB sa...

Japp, insåg att jag måste ta mitt ansvar och visa pöbeln vad som är rätt... ;-))