onsdag, december 31

Pälshatande Dubbelmoralister

Det här börjar bli lite komiskt men en än gång så måste jag försvara BlondinBella.

Om alla dessa jädra pälshatare vore lika duktiga på att undvika kött, skor och väskor som de gör med päls så skulle jag gladeligen hålla med dem. Men övervägande delen av dem är små jäkla hypokriter.

Att skrika om folk som använder päls men sedan gå till ICA för att köpa sig en fläskfile är lite dubbelmoraliskt.

Nu tänker ni kanske att skinn och päls inte är riktigt samma sak, jodå det är det! Förvisso så används mer av kon till olika saker än den lilla minken som endast föds upp för pälsen. Men i grund och botten så är det djur som föds upp för att vi skall kunna använda dem till vårt behag.

Och alla dessa djurrättsaktivister som släpper djur lösa som blivit uppfödda i bur och inte har ett uns chans att överleva är faktiskt värre i mina ögon än de som slaktar dem.

Att döma ett djur till en lång och plågsam svältningsdöd är att vara lika mkt mördare som snubben i slakthuset. Djurrättsaktivisterna fixar bara en snyggare omgivning för det döende djuret.

Det är lite som om jag skulle återbörda min katt och hund till naturen och tro i min enfald att de skulle överleva och ha det jättebra, idioti! De är så vana att bli matade av mig och Florre så de skulle förmodligen försöka gå in i en affär för att jaga en burk med djurmat.

Jag är vegetarian men jag skulle aldrig slå mig själv för bröstet som många av de här människorna gör, eftersom jag är galen i skor så finns det rätt många i min garderob, likaså skinnjackor och väskor.

De här sakerna gör att jag inte kan sätta mig till doms över människor som BB, däremot så kan jag protestera mot sättet som djuren mördas på. Likaså kan man vara mer selektiv med vilken typ av päls man köper, att köpa en sälpäls är väl kanske inte det bästa valet med tanke på hur de klubbas ihjäl.

Skall man nu envisas med att fördöma folk för vad de bär så skall man åtminstone se till att ha rent i den egna farstun. Vilket jäkligt få av oss har.

3 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

EXAKT! Jag har för en gång skull kommenterat om just detta hos BB. Och för att sedan se det verkliga... nästan alla pälsar hon har köpt är secondhand... och djuren har varit döda långt innan hon köpte pälsarna. Vilket är då bäst? Använda de som finns.... eller bränna upp dem och sedan 20 stycken nya kappor?

Själv har jag 4 jättevarma pälsar... som jag köpt för ett par hundra... och de är minst 30 år gamla.... och jag bär dem utan att skämmas.

MB sa...

Mamsen: Folk har lite svårt för logik i vissa lägen o framför allt så blir man bara SÅ trött på deras skenhelighet

Anonym sa...

Det kanske skulle vara idé om du tog reda på fakta innan du debatterar. Om minkarna "inte har ett uns chans att överleva", hur kommer det sig då att vi har 1,5 miljoner minkar i den svenska naturen? Alla dessa härstammar ju från minkfarmerna. Om du inte visste det, så är minkar, katter och hundar olika arter. De har alltså olika förmågor, utseende etc. Hundar kan vara ganska stora djur, schäfrar t.ex. Medan minkar är mindre, lite mindre än de flesta katter. Minkar är dessutom väldigt duktiga på att jaga, och det är således inte samma sak som att släppa ut en förtappad golden retriever i skogen.

Tycker det är bra om folk är mot åtminstonte visst djurplågeri. Kanske leder det någon gång till att de slutar äta kött också-