lördag, december 27

Flatan Selma

Jag undrar ifall det hade varit samma uppståndelse ifall de porträtterat en författande man och hans sexliv, jag tror inte det.




Är det verkligen så hemsk att få se ”Selma” göka? Vi tycks ju inte ha några problem med August Strindberg som lägrade damer och dessutom knäckte dem psykiskt efteråt, men det kanske är annorlunda för att han var man?


Det är sådant som män gör… Eller?

De flesta kreativa människor använder sin sexualitet som en drivkraft för att skapa saker, inte alltid genom att ligga till höger och vänster utan genom att använda den enorma kraften som finns i den egna sexualiteten.

Så att nonchalera Selmas lesbianism är att blunda för en stor del av henne som författare tror jag.

Varför inte bara se henne som den stora författare (och kvinna) hon var? En mkt stark kvinna som skapade enorma saker som fortfarande berör.

Om hennes kärlek till kvinnor hjälpte henne att skapa allt detta så borde vi kanske vara glada och inte blunda för det som många tycks vilja göra. Sedan kan jag ju ha mina dubier om att välja Helena Bergström för att porträttera henne…

Och varför är det så hemskt att hon gick till en prostituerad? Den lille August gjorde detsamma men avsevärt oftare, inte hör jag någon vråla om det. Snarare påstås det att de upplevelserna hjälpte honom att skapa sina verk.

Nej jag tycker att vi skall försöka se Selma som den människa hon var som lyckades med otroliga saker, de flesta hade nog gett upp i hennes situation.

4 kommentarer:

KW sa...

mycket bra skrivet

Anonym sa...

Mycket bra vinklat, men Sverige är väl för konservativt, för att tåla en sanning som faller utanför den heterosexuella normen.

MB sa...

Klas: Tackar :-)

Anonym: Vet inte om det är heteronormen som spökar utan kanske uppfattningen att Selma var en rar sagotant?

Vi på Kantarellen sa...

Vet du hur jag tänker om de drivande kvinnorna på den tiden? Många av de som då stod på barrikaderna för.... typ kvinnlig rösträtt.... var "flator". Jag vet det, då en av dem var min gammelmoster (bl.a. Sveriges första kvinnliga advokat) och umgicks i de kretsarna. Många historier har jag hört om detta. Själv var hon dolt lesbisk... det var ju inget man gick ut officiellt med på den tiden. Hon levde ensam tillsammans med sin "hushållerska".

Så vi kvinnor ska vara jäkligt tacksamma för dessa kvinnor... de jämnade vägen för oss som kom efter.

Jag har inte tittat på programmet om Selma Lagerlöf... och i ärlighetens namn skiter jag fullständigt i vem hon hade i sängen.... hon skrev väldigt bra böcker.... OCH jobbade för kvinnlig jämställdhet. Det är det viktiga för mig.