onsdag, juni 23

Hundars eget Gaza

Det här var på tiden tycker jag.

Enligt min åsikt så borde ännu kraftigare protester göras gentemot Israels sjuka politik och behandling av Gazaborna.

Läste någonstans efter attcken på skeppet till Gaza inträffat att det enda Israel släppte in var glass och coca-cola. Humant värre eller hur! En sjuk eller bostadslös mår alltid bättre av en glass och ett glas cola.

Det som skrämmer mig är att så fort man yttrar något negativt om Israel så betecknas man som antisemit. I mina ögon så är det bara ett bekvämt sätt att slippa diskutera ngt som kan vara obekvämt , det är lite som när man kritiserar homosexuella och blir anklagad för att vara homofob, eller när man kritiserar en feminist och får höra att man är kvinnohatare.

En annan sak som jag tycker är sorglig är att det nästan bara är judar som omnämns när det gäller förintelsen, alla de andra som dog precis lika mkt tycks inte vara iika mkt värda att komma ihåg. Men det är klart de var ju bara homsar, zigenare och kommunister. Och det är ju inte direkt ngt man behöver bry sig om.

Det sägs ofta att man inte skall blanda ihop judendomen med israel som land men det är svårt när båda parter så ofta gör en koppling själva. Och om muslimer utanför arabvärlden skall stå för vad andra muslimer gör så borde ju även det gälla judar… eller?

Och ja det var fruktansvärt det som hände under kriget men det ger inte Israel rätt att göra samma sak med Gazaborna, och argumentet att befolkningen stöder Hamas håller inte, de flesta som befinner sig i samma situation som Gasaborna skulle nog dras till en politik där de ev kan bli befriade från förtryck och ockupation.

Sedan kan jag tycka att resonemanget att Israel har rätt till landet är lite ihåligt då marken gavs till dem som en lösning på ett rätt olösligt problem efter kriget. Om jag inte har helt fel så var det UK som hade marken innan den “gavs” till den judiska befolkningen. Inte för att vara snälla utan mest för att slippa undan ett problem som inte kunde lösas på ett bättre sätt.

Jag tycker att Israel har sluppit alldeles för lättvindigt undan hittills för sina brott mot mänskligheten, det är på tiden att de faktist får stå till svars för sin egen pågående förintelse av ett annat folk.

Länk Ett

Länk Två

Länk Tre


Men nu över till något helt annat….

Jag är en trogen läsare av Magdalena Ribbings spalt och idag dök det upp en fråga om hundmat, dvs om det är ofint att ge hunden mat på samma porslin som människor äter av, och för ovanlighetens skull så håller jag inte med MR.

Folk brukar alltid säga att hundar är så smutsiga, men det stämmer inte riktigt, deras bakterieflora i munnen är långt mindre farlig är vad vår är.

Sedan om hunden äter på det ärvda Sèvresporslinet eller i en bunke från konsum spelar väl inte så stor roll i mitt tycke då båda saker diskas.

Och vad åt hundar innan alla dessa djurfoder uppfanns? Jag har en stark känsla av att de fick matrester precis som de små grisarna.

Visst kan man väl tycka att det är hemskt med en hund som tigger vid bordet men what the heck! Hur skulle hunden annars kunna klargöra att den vill ha mat?

Florito och jag har för vana att gå ut några gånger i veckan och ta en tapa, och då brukar jag beställa in en liten till hunden på samma gång, jag är av den åsikten att smakar det gott i min mun så smakar det precis lika gott i hundens.

Likaså när jag kilar över till den italienska glassbaren med sin hemgjorda glass för att lyxa mig så köper jag även en liten bägare till hunden ifall han är med mig, vilket han oftast är. Hade det inte varit så sabla dyrt, en bägare kostar ca 45-50 Skr, så hade vi nog gått dit varje dag.

Jag tror mkt handlar om vad man har för syn på djur, för mig så är de medlemmar i min familj, för andra så är det bara ngt som skall sitta fint och inte ta plats eller håra ned.

Inga kommentarer: