lördag, december 18

Vad sägs om nej?

Jag kan inte hjälpa det men den här twittergrejen om “övergrepp” gör mig rätt sur!

Om man som Koljonen inte klarar av att säga nej i en situation där man redan gjort det mesta så ligger inte det primära problemet hos mannen utan hos henne själv.

Har man som hon så glatt säger själv gjort det i alla hål så borde man även kunna vrida på huvudet och säga hallå där du använder väl kondom.

Och att det tar 10 år! innan hon inser att han är ett as tyder mer på att hon har skapat en mkt tillrättalagd bild av det hela. Jag försvarar inte mannens beteende på ngt sätt, det är inte vidare snällt att göra så som han gjorde MEN då säger man till, man håller def inte käften!

Jag skulle snarare tro att Koljonens olust kom av att hon inte klarade av att stå upp för sina principer.

Men jag har märkt att den här typen av resonemang ibland förekommer bland en del kvinnor för att undvika att behöva ta ett eget ansvar för sin kropp.

Vill man inte ngt, eller tycker illa om det så säger man nej TYDLIGT, man utgår inte ifrån att mannen bara skall veta. För lika lite som en kvinna kan läsa en mans tankar kan en man göra det med en kvinnas.

Går man med på att ha sex så kan man inte tre dagar senare bestämma sig för att usch jag var visst lite full och känna sig som en mindre fin flicka och sedan bestämma att det är mannens fel som inte förstått att det var fyllekåthet.

Även män har sex på fyllan men skillnaden är att män ser det för vad det var, dåligt sex med sprit i kroppen! De lägger sällan skulden på kvinnan för att hon minsann eggade upp dem med en horig utstyrsel från HM.

Att ha sex är att befinna sig i en mkt intim situation med en annan person, om det är någon som man har ett förhållande med så kan man förvänta sig ett visst läsande av ens outtalade signaler men med en okänd, nej! Då måste man inse att det är ord och inget annat som gäller som kommunikationsmedel.

Dessutom så tycker jag att det här lite är ett slag i ansiktet på dem som verkligen blivit utsatta för övergrepp. Det är lite som om någon sitter och beklagar sig över hur hemskt det är att vara förkyld till någon som lider av svårartad cancer.

Om kvinnor vill ha sex på samma villkor som män, vilket de förhoppningsvis vill, så medföljer även ett ansvar för den egna kroppen och lusten.

Framför allt så tror jag kvinnor behöver se över sin syn på sig själva, de är vare sig horor eller madonnor utan bara vanliga individer som ibland är kåta. Märkvärdigare än så är det inte!

1 kommentar:

OldWolf sa...

En händelse som ser ut som en tanke är att Anna Ardin och Johanna Koljanen är bekanta sedan tidigare