lördag, januari 8

Cesar Millan

Den här mannen har jag oerhört svårt för!



Hade någon använt samma metoder på barn så hade det blivit ett herrans liv, men på djur är det helt ok tydligen.

Oavsett vad folk tror så kan man aldrig straffa bort ett dåligt beteende hos djur. Jag håller med honom om att hundar är flockdjur och att man måste göra sig själv till ledare, men det går alldeles utmärkt att göra det med kärlek och respekt för djuret utan att vare sig rycka i det eller använda sig av ”stackles”.

Ibland har jag en känsla av att en del människor skaffar hundar bara för att ha någon att dominera.

Kanske jag har en annorlunda syn på djur eftersom jag är uppvuxen med dem och de alltid har varit sedda som medlemmar i familjen. Men enligt mig så det bästa sättet att hjälpa en hund med problem att vara lugn och stabil själv och framför allt visa mkt kärlek och förståelse. Att rycka och skälla hjälper inte mkt, utan har snarare motsatt effekt.

Jag är rätt övertygad om att Cesar skulle opponera sig mkt mot mitt sätt att hantera Benji, han får vara överallt, han sover med oss i sängen, sitter med oss i soffan, får smaka av det vi äter dvs han blir behandlad som den familjemedlem han är, likaså katterna.

När man skaffar djur så kan man inte förvänta sig ett perfekt hem och att djuret ifråga ligger sött på en kudde och inte hårar ned. Djur är som barn, de stökar ned, sätter tassavtryck överallt, säger ifrån när de är hungriga eller griniga och framför allt så är de inga leksaker, ngt som kan irritera mig enormt är när jag ser folk bara ta tag i ett djur och lyfta upp det vare sig det sover, äter eller bara har dragit sig undan till en egen vrå. Det är att vara respektlös!

Och synsättet att det ”bara” är djur irriterar mig också en smula, för många så är ett djur det enda sällskap de har och att förminska djuret är att i förlängningen att förminska människan.

Alla djur har sin egen personlighet som de utvecklar precis som en person, de skaffar sig vanor och ovanor, ratar viss mat och älskar en annan osv.

Att avfärda djur som flockdjur och hävda att det bara handlar om rang är rätt fel, studerar man en flock med djur så visst handlar det om hierarki, precis som i en grupp med människor men även i djurflocken uppvisas det olika personligheter och beteenden som faktiskt kan gå stick i stäv med rangordningen.

Det finns clowner, rebeller, blyga, kaxiga osv. Så när man skaffar ett djur så får man vara beredd på att det kanske inte blir exakt så som man tänkte sig, lite som med ett barn.

I mitt tycke är Victoria Stilwell



mkt bättre än Cesar då hon just tar hänsyn till att varje djur är unikt och responderar olika på träning, hon tar även hänsyn till vilken plats hunden har i familjen vare sig det gäller att vakta får eller att vara sällskap och anpassar sin terapi efter det.

Cesar använder samma behandling vare sig det gäller en vakthund eller en liten ettrig lapdog som skall vara sällskap åt en gammal dam.

2 kommentarer:

Dijana sa...

Du vet väl att man inte får jämföra djur med barn??

;)

Jag håller helt med dig, bra blogginlägg! Mina hundar är en del av min familj och jag väljer att ha glada och lydiga hundar, inte lobotomerade maskiner som hans hundar ser ut som. Victoria Stillwell är bra men jag tycker att hon ibland dras med i "quick fix"-pressen och utmanar hundarna lite för mycket (och då lyssnar hundarna inte) istället för att ta tiden och göra allting noga och rätt. Hon ska stå på sig mer, hennes metoder funkar!

Jag tror att många människor inte förstår att hunduppfostran tar tid och det kommer inte bara när man psschhhy:ar hunden och petar till den.

Hälsningar,
Dijana

MB sa...

Dijana: Tackar :-)

Du har helt rätt! Förhoppningsvis så tar Victoria sig mer tidn när kamerorna är avslagna. Ibland önskar jag att det skulle finnas licens för att få ha djur, en del har inte en aning om vad de gör med dem.