torsdag, januari 6

Den Motvillige Monarken

Nu har jag läst Den Motvillige Monarken och jag måste säga att jag är besviken, jag hade förväntat mig bra mkt slipprigare saker med tanke på allt som skrivits om boken och dess ”avslöjanden”.

Ordet kaffeflickor nämns en eller två gånger, inte mer.

Överlag skulle jag vilja påstå att den bild man får inte är fullt så skandalös som man kunnat läsa i olika tidningar, utan faktiskt mer visar en smula dum och oföretagsam man som är ganska fångad i sin situation.

Boken är iofs lättläst men säger inte mkt utan det som förekommer mer långdragna spekulationer.

Första delen avhandlar Bernadottarna och nazismen, men det man glömmer att nämna är att Sverige till stor del hade en mkt positiv inställning till den politik som Hitler förde under 20-40 talet. Det talas alltid om att Sveriges neutralitet hjälpte Danmark och Norge, vilket är bullshit.

Min mamma har berättat att militär och polis bevakade gränserna för att kunna skicka tillbaka de som flydde över gränserna för att komma undan tyskarna. Och den vänliga inställning som folk påstås haft gentemot de som lyckades komma över var allt annat än trevlig. Både norrmän och danskar beskylldes för att ta både jobb och mat ifrån folk.

Så att kungafamiljen och överklassen var vänligt inställda kan inte ses som något unikt. De flesta svenskar var influerade av det ”bruna” synsättet på omvärlden.

Jag tror inte det är lätt att vara kung idag speciellt inte när man är uppfostrad på ett mkt gammalmodigt sätt som egentligen inte passat in sedan början av 1900-talet. För oavsett hur mkt ””offentliga” skolor som kungen gått på så har han ändå befunnit sig i en situation där han har behandlats mkt speciellt. Hur skall någon som lever i ett stort undantag kunna förstå hur saker fungerar när han aldrig fått möjligheten att vara en av alla andra.

Det vi svenskar begär av vår kungafamilj är egentligen inte speciellt rättvist, vi kräver att de skall vara som oss, dvs gemene man men ändå uppfylla den där drömmen om kungar och prinsessor och deras suveränitet. De två sakerna går inte ihop en person kan inte sitta på en suverän piedestal samtidigt som han är en i gänget.

Felet är tror jag att vi ser kungafamiljen på samma sätt som vi ser Hollywoodstjärnor, dvs vi får veta allt om dem, vi får se dem nakna på twitter, de berättar om sina missbruksproblem på bästa sändningstid, de avslöjar de mest snaskiga detaljer ur sina skilsmässor för att inte tala om deras sexliv. Och någonstans är vi dumma nog att tro att detsamma skall gälla för vår kung och drottning och deras barn.

Det vi väljer att glömma bort är att de inte själva valt sina liv till skillnad från alla de kändisar som glatt visar allt för att inte bli bortglömda.

Inga kommentarer: