lördag, augusti 8

Förtjänad Mobbing...

Jag fann den här posten hos Deeped och uppriktigt så vet jag inte om jag skall skratta eller gråta när jag ser deras små videor...

Framförallt så vet jag inte om jag skall gratulera eller beklaga bloggerskorna till deras mod eller enfald beroende på hur man ser det.

Jag förstår att det kräver mod att lägga ut en video av sig själv som de har gjort och att akten i sig är beundransvärd men samtidigt så kan jag inte annat än undra ifall detta är vad som avses när folk talar om unga tjejer som är smarta, framåt och inte rädda för att ta för sig, och givetvis inte att förglömma det eviga argumentet om att resten av oss är avundsjuka eller känner oss hotade av deras framgång och intelligens.

Eftersom jag har jobbat inom tv-världen så vet jag att till och med den mest improviserade lilla filmsnutt är omsorgsfullt organiserad, planerad och har ett manus. Mkt lite lämnas åt slumpen eller åt tittaren att själv bilda sig en uppfattning.

Det som talar emot deras intelligens och självförtroende är detta lilla fnitter som dyker upp med jämna mellanrum, en person som är dessa saker skulle aldrig göra en sådan sak. Ett fnitter som används på det sättet är detsamma som orden ”inte sant” och ”eller hur”, de uttrycker en osäkerhet på den egna åsikten. Orden kan iofs användas av en stark person för att trycka ned andras åsikter men då används ett annat tonfall.

Det som är en smula lustigt är att tjejerna inte är intresserade av att ge en mer professionell bild av sig själva då de skall föreställa att vara delar av spjutspetsen av populära kvinnliga bloggar.

Eller att de inte ens tänkt tanken på redigering, de lägger ned så mkt tid på att göra en sådan här sak men skiter totalt i hur det uppfattas.

Vi matas dagligen med att allt vi lägger ut på nätet kommer att finnas kvar för alltid, vilket är en förbannat lång tid borde då inte tanken finnas att det som skall ses av omvärlden och eftervärlden kanske borde vara lite mer genomjobbat så att människor som Deeped och även jag själv inte hittar så mkt att skratta åt eller kritisera?

Det som framförallt är konstigt är att de här tjejerna bloggar inom modegenren och därför borde veta att ”image is everything” och iom att de konstant håller på att drar i håret, fingrar på sina kläder och gör andras små gester för att korrigera sitt yttre visar ju att de är medvetna om just det faktumet och ändå lämnar de ifrån sig tre videor som är urdåliga om man skall vara ärlig.

Visst kan man kanske tycka synd om dem och beklaga deras naivitet, men samtidigt så visar deras handling att de inte har det minsta uns av självkritik och det är ngt som jag tycker är väldigt betecknande för den yngre generationen.

Att vara ung innebär ofta att man är uppfylld av sina egna känslor och idéer men till skillnad från min generation och de som är äldre och som fick lära oss att vi inte var ensamma medan unga och barn idag blir matade med att de är de enda vars åsikt och känsla som räknas, dvs de blir curlade av sina föräldrar till att bli små egotrippade monster vars enda uppgift tycks vara att finna saker som kränker dem.

Det min generation har misslyckats med är att förmedla kunskapen om att vi alla lever i ett samhälle som består av massor av individer och att om alla bara ser sina egna behov så innebär det att ngn annan måste betala för tillfredsställelsen hos en individ och därmed blir ngn kränkt och så uppstår en ond cirkel som verkar obrytlig.

Inga kommentarer: