lördag, juni 13

Bögar och Flator är inga normala par

Jag kan inte hjälpa det men jag blir så irriterad nuförtiden då jag ser sådana här rubriker!

För dem som vill gifta sig i kyrkan så är det här jättebra men måste allting som handlar om ett manligt/kvinnligt par slås upp som HOMO, BÖG, FLATA osv.

Varför helt enkelt inte bara skriva PAR? Om man nu måste kalla oss ngt så kan man väl sätta manligt eller kvinnligt innan. De flesta har en så dålig bild av ordet homo, på ngt sätt så associeras det till sex medan ordet hetero förknippas med precis vad det säger; ett par bestående av en man och kvinna.

Vi har nått så långt när det kommer till jämlikhet i Sverige så varför inte låta oss som föredrar en partner av samma kön få vara delaktiga? Av ngn anledning trots alla lagar och åsikter så måste vi fortfarande särskiljas för att folk skall se och veta vad vi är.

Så länge man poängterar vår sexualitet med diverse ord så kommer vi aldrig att bli normala par på samma sätt som heterosexuella. Hur ofta ser man en rubrik som säger HETEROpar gifter sig i djungeln, kyrkan, ladan osv…. men när det kommer till oss så måste det preciseras exakt vad vi är….

Om ngn väljer att gifta sig i djungeln så borde ju det intressanta vara stället och inte parets ev könstillhörighet? Och möjligen varför de väljer ett udda ställe för att knyta hymens band.

När jag går på stan och råkar få syn på ngt till Florre så tänker jag inte BÖG-Florre utan helt enkelt Florre, dvs min äkta hälft och att han ev skulle se snygg ut i den där skjortan…

Det skrämmande är att många BÖGAR och FLATOR tror att de är så frigjorda när de exkluderar sig genom att berätta om vilken typ av partner de föredrar i de mest lustiga sammanhang, istället för att helt naturligt säga: när jag och Florre gjorde det så…. Så blir det mer: När jag och min KILLE/TJEJ, btw vi är homo ifall ingen förstått det…

Dvs det poängteras på ett överdrivet sätt, och det är där problemen uppstår tror jag, för om man så krafigt understryker en sak oavsett så reagerar folk. Och det är just reaktionen som många inte vill acceptera.

Det är som om jag skulle säga jag är vegetarian, eller jag äter inte likdelar, båda sakerna betyder samma sak men de får helt olika mottaganden, i det senare fallet så känner folk att de måste försvara sig då det är en provokation.

Jag menar inte att man på ngt sätt skall gömma sig eller sticka under stol med saker men istället för att göra en grej av det låta det dyka upp naturligt i ett samtal.

Lustigt nog trots att jag är en sk fjolla ut i fingerspetsarna så har jag aldrig haft problem med folk som ogillat homosexuella, tvärtom, jag har träffat på stora homofober i mitt liv som storgillat mig, och varje gång jag frågat hur det kommer sig att de inte reagerar på min läggning trots att den är så uppenbar har jag fått höra att jag inte kör ner den i halsen på dem utan beter mig som en normal människa.

Så trots att jag diskuterat sex med en homofober så ser de mig som normal, det måste ju innebära att reaktionerna beror på hur saker sägs och inte själva ämnet.

Det är lite därför jag ogillar Pridefestivalerna, för när folk som TROR att de inte känner ngn som är homosexuell ser en parad med de mest konstiga saker så är det ganska självklart att de tror att det är så vi är. Fördomar är mänskligt, ser jag en parad med raggare så tror jag ju att det är så de är eftersom jag inte känner ngn raggare, inte som jag vet iaf ;-)

Och alla dessa lagar som är till för att skydda oss mot den hemska mobben är iofs bra i teorin men i praktiken innebär det att vi ställs vid sidan om. Om jag som homosexuell begår ett hatbrott mot en heteroperson så bedöms det inte som ett sådant, utan det rubriceras som ngt helt annat trots att jag kanske hyser ett glödande hat gentemot gruppen ifråga. Men om ngn kallar mig bög så kan jag stämma skiten ur stackarn…. Jämlikhet? Nej! En lag skall gälla alla och inte bara vissa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker inte om den kristna kyrkan längre.
för mycket länge sedan så anklagades kungahuset för bögeri och osedlighet.Och man såg till att kungahuset abdikerade en efter en.
Idag så gör kyrkan allt detta i Guds namn.
franska revulotionen bestod i ett misstag. varje år när Kung Loise fyllde år fick folket önska vad de ville och de fick allt de önskade. då önskade någon kakor,och de fick vad de ville ha,dvs kakor.
men då hade ingen något bröd, detta var början till slutet av den franska kungadynastin.

MB sa...

Skall jag tolka din kommentar som att vi antingen är små mandeldrömmar eller bastanta bondbröd? ;-)